Friese staart klok

• Martin Meijer

Hallo Marjolijn,

Geef ik nu de eerste reactie van dit forum? Dat is dan ook niet erg aardig, maar ik wil je wel helpen met je staartklok!!

Het probleem kan van alles zijn, misschien is het slim om mij even te bellen dan kunnen we wel even telefonisch overleggen. Je bent niet de eerste die op die mannier een klok lopend heeft gekregen. Mijn telnr. is 0593-526660.

Groeten Martin Meijer uurwerkmaker te Beilen.

• Henk.Dammers

Mijn Friese staartklok heb ik laten schoonmaken door een klokkenmaker,vroeger gaf het uurwerk met statige slagen de uren aan,nu geeft hij de uren zeer snel achter elkaar aan wat geen mooi geluid oplevert,erg jammer.

Wat moet ik daar aan doen heeft U raad.

Bij voorbaad dank: Henk Dammers

• GJ Dijst

Goedenavond ,

Mijn vraag is, mijn friese staartklok loopt prima,maar alleen als hij behoorlijk scheef hangt,kan iemand mij raad geven?

• Martin Meijer

Hallo,

Dan moet de gaffel (de vork waar het blokje van de slinger in zit) verbogen worden t.o.v. het anker. De klok recht hangen aan de loop brengen en dan kijken en/of luisteren aan welke kant het anker te diep in het ankerrad gaat. Als het anker bij de uitgangsbek er te diep ingaat dan moet de onderkant van de gaffel naar rechts, bij ingangbek naar links verbogen worden. U kunt het ook horen aan de tikken, die moeten gelijk zijn.

Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker te Beilen.

• GJ Dijst

Goedenmorgen Mijnheer Meijer uit Beilen,

Ik had een andere slingerveer gemonteerd,en het onderblokje was te dik voor de gaffel ,ik heb dat toen iets wijder gemaakt,waarschijnlijk toen de boel verbogen,inmiddels U raad opgevolgt en nu hangt hij weer recht,en lopen.

Dank u vriendelijk.

vr gr Gerrie Dijst.

• RUUD

IK HEB EEN FRIESE KLOK DIE ELKE KWARTIER SLAAT.

BIJ DE HELE UREN SLAAT HIJ DE JUISTE AANTAL SLAGEN EN HARD.

BIJ DE KWARTIEREN IS HET GELUID HEEL ZACHT, HOE KAN IK HET HARDER AFSTELLEN

ALVAST BEDANKT EN GROETJES

RUUD