Friese staart klok

• martin meijer

Hallo,

De slingerlens moet naar beneden dus u moet het moertje onderaan de slinger linksom draaien. Geeft dit geen resultaat dan is er iets anders aan de hand misschien een afgebroken tand. Een uur per etmaal is wel erg veel!!

Anders naar een goede klokkenmaker brengen!

Met vriendelijke groeten Martin Meijer uurwerkmaker te Beilen.

• ben

weg doen die handel schroot of groot vuil geven

• A. van de Haar

De (helaas niet authentieke) dertig jaar oude Friese Staart Klok van mijn ouders heeft, sinds hij een keer verhangen is, een klein mankement. Ieder uur om 5 over het uur en om kwart over het uur tikt de slinger een aantal maal tegen de kast aan (slechts aan de rechterkant). Het is geen groot probleem, maar we zouden er toch graag een oplossing voor vinden. Zou iemand me kunnen vertellen wat het probleem kan zijn?

Alvast hartelijk bedankt!

Vriendelijke groet,

Alisa van de Haar

• Sjaak

Wij hebben sinds kort ook een kleine friese staartklok.

Zonder “staart” loopt hij prima.

Zodra de staart er weer opgeschoven wordt, loopt de klok niet meer.

De slinger loopt NIET aan in de staart.

Wie weet wat dit zou kúnnen zijn?

• Martin Meijer

Hallo Alisa,

Als hij tegen de schuif aanloopt (wat aannemelijk is) een stukje karton of een dun stukje hout aan de rechterkant achter de schuif plaatsen. Dan komt de kast daar wat verder van de muur of en dan is het probleem waarschijnlijk opgelost. Even proberen met verschillende diktes dan lukt het wel!!

Met vriendelijke groeten Martin Meijer, uurwerkmaker te Beilen.

• Martin Meijer

Hallo Sjaak,

Misschienis de slingerstaaf krom?

Met vriendelijke groet Martin Meijer, uurwerkmaker te Beilen.

• anne Maatjes

Hallo zou je mij ook aan deze tekeningen kunnen helpen voor mijn studieopdracht

• Anne Maatjes

Ook ik wil graag het uurwerk bouwen en zoek de tekeningen, dit in verband met een schoolopdracht, zou u mij ook de tekeningen willen sturen?

bij voorbaat dank

• jo verhelst

Mijn friese staartklok zijn slag doet het niet meer. Wellicht is het aan de overbrenging. Je hoort het mechanisme draaien, maar in plaats van de gong hoor je een houtachtige klop

• marjolijn

Wij hebben sinds kort een friesestaart klok maar krijgen hem niet aan de gang wat is de beste manier ?????????? wie kan ons helpen