Friese staart klok

• Diana Oosterlaar

Mijn oude Friese staartklok loopt niet meer, na jaren trouwe dienst, staat hij nu stil. Het is op oudejaarsavond begonnen. We hebben hem meerdere keren verschoven en dan liep hij nog wel een kwartiertje of zo en hield dan weer op.We hebben de kap eraf gehaald, de slinger + slingerveer bekeken, alles hangt in de messingblokjes en de slinger hangt vrij maar de klok is na ons onderzoek steeds minder gaan lopen, hij loopt nu zelfs niet meer als de slinger eraf is. Kunnen wij hier zelf nog iets aan doen?

• martin

Hallo Diana,

Misschien is het uurwerk smerig en/of zijn de lagers wat uitgelopen in de loop van de tijd. Dan gaat zo`n klok nukken vertonen. Mijn advies is: laat het uurwerk door een vakman nakijken en eventueel herstellen. Als het goed is dan zit er bij de vakman garantie op zijn werkzaamheden. Als u in de buurt van Assen woont dan kan ik u wel helpen.

Ik woon in Beilen maar Assen is iets bekender!

Met vriendelijke groeten Martin Meijer.

• Ben Schepers

Ben zelf al geruime tijd aan het zoeken naar een werktekening voor een fries kantoortje, maar geen resultat.Ook op markplats gprobeerd ook dat leverde geen resulat. Ook ik heb al een kast en ben eveneens voornemens het uurwerk te bouwen.Kan iemand mij ook helpen? Ben bereeid hiervoor een vergoedig te betalen.

Dank

• Els

Hallo,

Ik heb een vraag over mijn frieze staartklok die ik sinds kort heb. De klok tikt vrij hard en ik merk dat als de slinger naar links gaat de tik harder is dan naar rechts . Is daar wat aan te doen?

Moet het bovenste gedeelte van de kast strak tegen de muur hangen?

• jhk

Hallo Tom Holleboom

Ik heb gelezen dat u een werktekening heeft van het uurwerk van een friese staartklok.

Mijn vraag is of het mogelijk is dat ik daar ook een kopie van kan krijgen .

Als er kosten zijn wil ik die graag vergoeden

Mijn email adres is jhk@kabelfoon.nl

Mvg. John

• martin

Hallo Els,

De vallen van de klok zijn niet gelijk. De val is het stukje wat het anker door loopt als de tand van het anker afgaat.

Daar is wel iets aan te doen maar dat is werk voor een uurwerkhersteller. Er moet dan een plaatje op het anker gesoldeerd worden. Het kan geen kwaad!!

groeten Martin.

• IJke

Beste mensen,

Ik heb nog een exemplaar van De Friese Stoel-en Staartklok Zelf thuis te bouwen, te koop.

Het is een vierde druk en ziet er nog prima uit. Mocht iemand belangstelling hebben dan hoor ik het wel.

vr. gr. IJke

• marco

hallo

ik heb een friese staartklok gekocht nu hangt hij maar na even lopen houd hij ineens op met tikken

het lijkt wel of hij niet genoeg kracht heeft om verder te gaan heb al alle posities geprobeerd met verhangen maar niets helpt

het lijkt wel of het eerste tandwieltje niet genoeg druk heeft

kunt u mij misschien raad geven?

mvg

marco

• martin

Hallo Marco,

Misschien is de klok vevuild en/of zijn de lagers uitgesleten. De slingerveer kan verbogen zijn el zijn legio mogelijkheden waarom die klok het niet zou kunnen doen. En als er al een paar gebreken in zitten dan worden die door elkaar versterkt.

Laat de klok eens nakijken door een vakman! En als hij door een vakman wordt gerepareerd dan krijg je ook nog altijd garantie! Voor verdere informatie kan je mij wel bellen 0593-526660.

Met vriendelijke groet Martin Meijer uurwerkhersteller.

• M.L Traas

Hallo,

Wie kan mij uitleggen hoe ik mijn friese staartklok gelijk laat lopen, klok loopt +/- 1 uur per etmaal voor.

Dank M.L Traas