Friese staart klok

• Jos Tenberge

Hartelijk bedankt voor je antwoord, Warrie. Wij wonen in Australie en weten niet wat je bedoelt met isbn. Is dat het nummer van het boek? Geef in ieder geval de titel maar, misschien dat we het op de een of andere manier via internet kunnen opsporen?

Ik heb een boek: De Friese stoel-en staartklok, zelf thuis te bouwen geschreven door Dr.X.F.M.G. Wolters. Maar jammer genoeg toen ik het kocht in 1975 was er geen werktekening bij voor het maken van het uurwerk.

We hebben de tekenig voor de kast via Valuta klokken kunnen krijgen, maar zij hebben geen bouwtekening voor het uurwerk. En dat is waar ik heel erg geintresseerd in ben. Ik heb net een skeleton klok gemaakt van koper en een houten klok. Dus hopelijk dat mijn volgende projext een staart klok kan zijn.

We kijken uit naar je antwoord.

Jos.

• warrie bosscher

Hello down-under!

Beste Jos,

interessant dat je via internet contacten over de hele wereld kunt maken.

Van het boek van Wolters heb ik de 4e druk, uitgegeven in 1983; isbn 90 6235 050 X, ivm met overlijden van Wolters uitgegeven door A.W. Sleutjes.

Gaat uitsluitend over het maken van onderdelen.

Het andere boek is een losbladig systeem van L.C. Wit en H.Stads. Een uitgave van de Spillegang in Drachten. Isbn90 9002152-3.

In Google heb ik het boek gevonden bij www.bolwerkbooks.com

Zoekterm: spillegang. Het kost € 35,00

Een complete beschrijving over het maken van onderdelen + 1 op 1 tekeningen. Ook bouwtekeningen van kasten.

Hopelijk heb je iets aan deze informatie

Mvg,

Warrie

• Jos Tenberge

Hallo, Warrie,

Bedankt voor de titel van dat losbladig document voor het maken van het uurwerk voor de Friese staart klok. Ik ging meteen naar dat website van Bolwerkbooks. Helaas, nadat we de titel bestelden, hebben we totaal geen kontakt meer met deze firma. Zou het kunnen zijn dat ze niet meer bestaan, maar nog wel de website hebben? We probeerden zelfs van hier uit telefonisch kontakt te maken, maar dat lukte ook niet. Jammer! Misschien dat we op een andere manier meer geluk hebben. In ieder geval van harte bedankt.

Jos.

• Marino

Hello Jos

Voor Friese klokonderdelen kun je best eens kijken op volgend adres : http://www.valutaklokken.nl/

Denk wel dat je dààr je gading zult vinden hoor !

Groetjes Marino

• Herman Henze

Hallo,

Ik heb een Friese staartklok gekocht maar bij het hele uur b.v. 9.00 uur slaat hij maar 4 x hoe krijg ik dit gelijk als het 4 uur is 4x slaat, kunt u mij vertellen hoe ik dit goed krijg.

dank Herman Henze

• Ton Holleboom

Jos Tenberge Schreef:

——————————————————-

> Ik ben aan het zoeken naar een bouwtekening van

> het uurwerk van een Friese staart klok. Ik heb de

> kast, maar nu wil ik het uurwerk zelf bouwen en

> dus ben ik aan het zoeken naar een werktekening.

> Ik hoop op deze manier van iemand te horen die me

> kan helpen.

Beste Jos.

Ik heb een werk tekening. Kan ik voor je copieren

Staat wel vol met antekeningen toen ik zelf de klok bouwde.

• Jos Tenberge

Ton,

Hartelijk bedankt voor je antwoord en ik zou het heel erg waarderen als je inderdaad jouw werktekening zou kunnen copieren. Zelfs down loaden zou kunnen, dan print ik het hier weer uit.

Wachtende op je antwoord, groeten, Jos.

• Arnold

L.S.

De Friese Klok bij mijn schoonmoeder staat sinds korte tijd stil.

Ik kan de klok alleen weer aan het lopen krijgen door de klok scheef te hangen; het tik-tak-geluid is dan regelmatig en de klok blijft doorlopen.

Volgens mij is de slinger goed gemonteerd.

De slingervork bestaat uit 2 delen en deze zitten met een boutje aan elkaar vast.

Is dit een instelmogelijkheid of dient dit boutje alleen om de 2 delen aan elkaar te bevestigen?

Hoe kan ik het weer zodanig krijgen, dat de klok rechthangt en het uurwerk goed doorloopt?

Met vriendelijke groet,

Arnold.

• martin

Hallo Arnold,

Het vorkje waar de slinger in zit heet gaffel. Als het goed is dan zit dit als een stuk ijzer aan de as vast waar het anker aan vast zit. Als de gaffel met boutjes vast zit dan klopt er iets niet, maar dat maakt niets uit want hij heeft altijd daar op gelopen!! Waarschijnlijk is de stand van de gaffel verbogen t.o.v. het anker of het is door de boutjes los gaan zitten. Probeer iets te regelen met de ophanging zoals die nu is of leg het probleem voor bij een goede uurwerkmaker. Het is voor mij ook lastig een goede voorstelling te maken van de situatie.

Groeten Martin Meijer uurwerkmaker te Beilen.

• Cees Slegt

Hallo Jos,

Ik ben een uurwerk aan het maken voor een staartklok maar ik heb nog geen kast.

Laat eens iets van je horen.

M Vr Gr. Cees Slegt Amstelveen