Friese staart klok

• Andre van Maurik

Hallo.

Ik ben sinds kort in het bezit van een Friese staart klok,altijd al graag willen hebben maar ze waren zo duur.

Mijn probleem is hij loopt niet,met slinger gaat hij naar een korte tijd stilstaan maximaal een kwartier.

Ik heb hem zonder slinger laten lopen en dan loopt hij normaal door.

Kan het misschien zijn dat ik de slinger verkeerd heb opgehangen,er zit namelijk aan de boven kant van de slinger een flexibel stuk ijzer ongeveer 10cm lang met een kromming naar links,moet dit links of rechts hangen?

B.v.d;Andre

• warrie bosscher

André,

gefeliciteerd met de aanschaf van de Fries. Die geeft sfeer in huis.

Dat de slingerveer een kromming naar links / rechts heeft is niet correct. Misschien heeft de veer geklemd gezeten en is verbogen. Kan worden vernieuwd.

Boven aan de slingerveer zit het messing blokje. Je plaats de slingerveer IN DE SPLEET van de slingerophanging ( achter boven aan het uurwerk ). Het blokje valt dan precies in de uitsparing. De slingerophanging is overlangs ingezaagd. Bijna niet te zien.

Ongeveer 10 cm naar onderen zit weer een messing blokje. Deze moet in de uitsparing van de SLINGERVORK vallen.

Beetje priegelwerk. Dat gaat beter als je met één hand het uurwerk ietsje naar voren buigt

Dan de slinger stil laten hangen en kijken of de slinger vrij hangt, dus niet tegen het achterbord schuurt. Let er ook op dat de slingervork vrij loopt.

Is dat correct dan de bak plaatsen. Via de spleet boven aan de bak kun je de slinger in beweging zetten. Dan luisteren naar de balans van het tikwerk. De “tik” moet naar beide kanten van uitwijking even sterk klinken. Door de klok enkele mm naar links of rechts te bewegen kun je op gehoor afstellen. De klok moet dan ook recht hangen als de tik in orde is.

Belangrijk is dat de klok gesloten tegen de muur hangt en niet naar voren kan hangen.

Kleine afstellingen kun je doen door iets tussen muur en klok te doen ( bierviltje ) als de slinger aanloopt.

Onder aan de slinger zie je de lens. Door het schroefje onder aan de lens naar boven / beneden te draaien kun je het uurwerk sneller / langzamer laten lopen.

Veel plezier er mee.

Warrie

• Andre van Maurik

Hallo Warrie.

Bedankt voor je reaktie en goede uitleg.

Ik heb de persoon waar ik hem van gekocht heb ook gemailt,en zij vertelde mij dat het messing blokje van de slingerveer rechts van de slingerophanging moest zitten.

Naar aanleiding van jouw reaktie het uurwerk bekeken en ontdekt dat er wel een spleet in de slinger ophanging zit.

De spleet zit alleen strak tegen mekaar gedrukt,zodat ik de slingerveer er niet tussen krijg.

Ik heb al met een klein schroeverdraaiertje geprobeert om het iets wijder te maken maar ik durf niet te veel kracht te zetten,dus ik moet even kijken hoe ik dit oplos.

Ben erg tevreden met de klok,hij slaat goed de wekker werkt ook nog,alleen nou nog aan het lopen proberen te krijgen.

Mvg;Andre

• martin

Hallo Andre,

Misschien lukt het met een aardappelschilmesje om de sleuf wat wijder te krijgen.

Martin Meijer

• Andre van Maurik

Hallo Martin.

Bedankt voor de tip het is gelukt met het aardappelschilmesje,mijn vrouw heeft dat gedaan die heeft meer geduld.

Nou nog proberen aan het lopen te krijgen,de Fries wil niet doorlopen.

Ik denk dat het misschien komt omdat de slingerveer krom is,ik zal proberen of dat ik hem weer recht kan krijgen.

Mvg;Andre

• martin

Hallo Andre,

Hij kan vuil zijn of de tapgaten zijn uitgesleten. Het slingerblokje aan het eind van de slingerveer moet wel in de gaffel zitten anders krijgt de slinger geen aandrijving.

Groeten Martin.

• Andre van Maurik

Hoi Martin.Ik heb de fries aan het lopen,hij loopt nu al bijna twee dagen .

Ik wil jou en Warrie hartelijk danken voor het goede advies en hulp,ik had ham alleen niet aan het lopen gekregen.

Mvg;Andremartin schreef:

>

> Hallo Andre,

> Hij kan vuil zijn of de tapgaten zijn uitgesleten. Het

> slingerblokje aan het eind van de slingerveer moet wel in de

> gaffel zitten anders krijgt de slinger geen aandrijving.

> Groeten Martin.

• Jos Tenberge

Ik ben aan het zoeken naar een bouwtekening van het uurwerk van een Friese staart klok. Ik heb de kast, maar nu wil ik het uurwerk zelf bouwen en dus ben ik aan het zoeken naar een werktekening. Ik hoop op deze manier van iemand te horen die me kan helpen.

• Jos Tenberge

Ik ben aan het zoeken naar een bouwtekening voor het uurwerk van een Friese staart klok. Ik heb de kast, maar nu wil ik de klok nog maken. Daarom ben ik aan het zoeken naar een bouqwtekening. Ik heb geprobeerd via de zaak Valuta een bouwtekening te krijgen, maar die doen het niet meer. Wie kan me helsen?

• warrie bosscher

Jos,

ik heb twee boeken over het bouwen van de Friese staartklok. Zowel van het uurwerk als de kast.

De boeken zijn te dik om te kopiëren. Heb je misschien iets aan de titels of eventuele isbn?

Mvg,

Warrie