Comtoise klok staat stil.

  • Jaap

    Hallo,

    Wie weet er iets van comtoise klokken, of weet waar ik op internet hier over kan zoeken.

    Ik heb van vrienden een comtoise klok overgenomen met een harp slinger en twee zware gewichten. Er zit een heel rijk bewerkt dun koperen plaat op, en een witte wijzerplaat met romijnse cijfers plus nummers van 1 tot 31. Twee wijzers. (zitten erg los).

    De klok is door een klokkenmaker twee jaar geleden schoongemaakt enz.

    Maar is uiteindelijk toch goed verpakt in een kast terecht gekomen.

    En nu hangt hij dan bij ons aan de muur.

    Maar meer ook niet.

    Na herhaaldelijk blijven proberen liep de klok in eens.

    Perfect en ook nog op de minuut precies gelijk.

    Slaat één keer op de halve uren en twee keer achter elkaar op de hele uren.

    Maar………….. dit heeft maar ongeveer een hele week geduurd.

    En wat ik ook probeer, ik krijg hem niet meer aan de gang.

    Als ik de slinger laat slingeren, dan stopt hij of na 1 of na 25 minuten.

    Ik heb er geen verstand van.

    Ik zie wel als ik het rechterdeurtje open een handeltje, als ik dat ptil dan gaat e klok slaan. Maar weet ik er ook niet van.

    Kan hier iemand wat mee.?

    Vriendelijkle groet.

    Jaap Beugeling

  • Herman

    1)Als je klok in gang zet horen of hij nergens tegen schuurt , indien dat is moet je tussen de klok en klokstoel een stukje karton ( of cent)schuiven zodat dit schuren stopt.

    2) De tik moet regelmatig zijn anders de klokstoel wat naar links of rechts schuiven zodat er een regelmaat in de tikken zit.

    3)De slinger moet mooi links en rechts gaan als hij na een tijdje “ cirkels ” maakt moet je voor of achteraan er iets ondersteken zodat de aandrijving terug recht is.

    4) De klok moet stevig staan anders gaat hij mee in het ritme van de slinger en valt hij still.

    5) Zit de koord goed op de trommel , kan zijn na transport dat deze niet goed zit en zo geen goede aandrijving krijgt.

    6) Als hij stilvalt waar je bijstaat kan dit niet maar een huisdier dat de slinger doet stoppen?

    7) Hangt hij bij een deur ? De wind kan er ook voor zorgen dat de slinger stilvalt , of wat ik ook al heb mee gemaakt is dat er vloerverwarming was en bij het opspringen van de verwarming dan het opstijgen v/d warme lucht viel de klok stil door de luchtcirculatie.

    Mvrg.

  • Jaap

    Dag Herman,

    Bedankt voor de vele tips, maar……………. helaas.

    Soms blijft hij het een minuut doen en dan weer eens 20 minuten, maar uiteindelijk stopt hij er gewoon mee.

    Wat ik ook erg raar vind is dat hij wel ruim een week exact op de minuut gelijk gelopen heeft en dan er in eens mee stopt.

    Het lijkt wel of hij ergens door geremd wordt.

    Als ik de wijzers gelijk wil zetten, stop ik netjes overal waar hij moet slaan.

    Maar soms lijkt het wel dat het draaien van de wijzers ietsiepietsie zwaarder gaat.

    Jaap.

  • rudi2

    Jaap

    staat de klok op een console of hangt hij aan een oog aan een spijker?

    zoals Herman zegt in zijn eerste regel kan het zijn dat de slinger tegen de kast loopt.

    als de klok aan een oog opgehangen is komt dit regelmatig voor

    hoe dat opgevangen kan worden heeft Herman al beschreven

    rudi

  • Herman

    Ik vrees dat je met de klok toch naar een klokkenmaker zal moeten. De wijzers die soms zwaarder draaien , dan moet de wijzerplaat er af en de aandrijving nagekeken worden. Let wel op kan ook iets anders zijn ,het is moeilijk advies te geven zonder de klok te hebben gezien. Mvrg.

  • Jaap

    Rudi,

    De klok hangt aan een oog.

  • Jaap

    Herman,

    Ik ben al een keertje hier in de buurt bij een winkel geweest die wel 1000 oude klokken heeft staan/hangen.

    Maar ik geloof dat hij er geen trek in had, want het enige dat hij zei was: “ga maar terug naar de klokkenmaker in Lelystad”.

    Waarschijnlijk wil hij alleen verkopen.

    Woon jij niet in de buurt van Heemstede?

    Zo te horen en te lezen heb jij er wel verstand van.

    Jaap.

  • Herman

    Ik heb een klokkenwinkel in Antwerpen , Belgie.Gekeken in mijn afstanden boek 170 km van Heemstede. Als je er een dagje Antwerpen van maakt en de klok 's morgens bij mij brengt en er is niets ernstigs aan kan je ze na een paar uurtjes terug meenemen.Altijd welkom. Wel opvoorhand seintje . Kosten , ik maak altijd een vrijblijvend bestek op voorhand maar ik denk dat dit niet veel zal zijn daar de klok altijd goed heeft gelopen.Mvrg.

  • Jaap

    Herman,

    Ik heb je internetsite in mijn favorieten geplaatst zodat ik je adres heb.

    Mochten wij er eens een dagje Antwerpen van maken, hoor je weer van me.

    Hartelijk dank.

    Jaap Beugeling

  • rudi2

    dan een console kopen die gesckt is om een een zware comtoise op te zetten.

    dan kijken of de slinger verlenging waar de slinger aanhangt niet tegen de kast aan loopt.

    zoja dan advies van Herman opvolgen.

    en anders een dagje Antwerpen eraan wagen is beslist de moeite waard.

    rudi