Comtoise klok staat stil.

  • Jan Hoekstra

    Goeden avond,

    Ik denk dat de klok een opdonder gehad heeft en scheluw is. Als je in de buurt van Doetinchem woont wil ik er wel even naar kijken en je adviseren.

    Groeten van Jan Hoekstra.

  • peter

    beste Jos,

    Ik heb ook een comtoise klok en deze hangt aan oog na 40 jaar stond deze stil na onderzoek loopt de klok wel zonder slinger maar zogauw de slinger er aan gehangen word stopt hij na korte tijd. Heb jij een idee?

    Bedankt gr Storm

  • ros

    Heb een Comtoise klok geerfd en verscheept van Nederland naar mijn huis in Amerika, liep altijd goed, geen problemen, onlangs vakkundig gesmeerd.

    Keurig netjes verscheept, opgehangen, loopt keurig optijd maar wil niet op het hele of halve uur slaan, alleen als ik aan het touwtje trek slaat hij slechts 1 maal.

    Wat moet ik doen en hoe moet ik het aantal slagen afstellen met juiste uur.

  • Martin Meijer

    Hallo Ros,

    Aan de achterkant van het slagwerk gaat een lichter van boven naar beneden (bijna tegen het deurtje aan) tot ongeveer halverwege het slagwerk. Aan deze lichter zit een andere lichter die horizontaal langs een rad loopt. wWarschijnlijk is deze lichter door het vervoer vast komen te zitten. Hij moet vrij omhoog gebracht kunnen worden er zit altijd wel wat speling op (wat nodig is) dus dat moet kunnen.

    De slagen worden geteld door het wijzerwerk dus dat zal wel goed zijn als het voorheen ook zo was!

    Groeten, Martin Meijer uurwerkmaker te Beilen.

  • rob

    Beste Jos, het lijkt mij dat de klok als hij 40 jaar hangt al heel lang geleden eens schoongemaakt en gesmeerd had moeten worden ik denk dat de klok na zo'n onderhoudsbeurt het weer goed zal doen.Groeten Rob

  • els willemsen

    onze comtoise heeft de laatste tien jaar goed gelopen,tijdens de verbouwing van de muur gehaald ,nu weer opnieuw opgehangen hij staat op een console maar de slinger stopt vrijwel meteen .Hij staat waterpas.

  • Martin Meijer

    Hallo Els,

    De slinger van de klok loopt in een sleuf in de bodemplaat, daar moet hij vrij in kunnen bewegen! Misschien is dat de oorzaak van het niet lopen van de klok.

    Groeten Martin Meijer.

  • tone tied

    Hallo klokkenmakers.

    een vraag ik heb een spillegang uurwerk en die loopt prima maar bij de hele uren slat hij maar een keer en dat moet toch 2 maal op het hele uur zijn en dat doet je niet .

    wie kent hier de oorzaak van 1830 bouwjaar.

    wie o wie kent het probleem?

    tone tied.

  • rudi2

    niet alle comtoise slaan twee keer het hele uur

  • Martin Meijer

    Hallo Tone,

    In principe slaat elke comtoise twee keer op het hele uur. Het kan veranderd worden met een kleine ingreep om hem maar een keer te laten slaan. Maar sloeg uw klok eerder wel twee keer per uur of heeft hij altijd een keer geslagen op het hele uur? Als ik u was zou ik er niet zelf aan gaan porberen te repareren. Zoek een goede uurwerkhersteller in de buurt en leg hem of haar het probleem voor! Ik zou niet in zee gaan met een goedwillende hobbyist, ik krijg genoeg uurwerken op mijn werkbank die “gerepareerd” zijn door dat soort mensen. Bij een vakman krijgt u ook een garantie op de reparatie!!

    Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker te Beilen.