Comtoise klok staat stil.

  • Robert

    Dit kan je kopen bij

    www.klokkenonderdelen.marktplaza.nl

    of bij

    www.hobbyklok.nl

  • ben weeting

    Mijn comtoise met harp slinger die ik onlangs heb gekregen loopt perfect, maar is van slag.Kunt U mij een advies geven wat te doen.

  • bram

    Ton,

    Misschien wil en kun je even naar mijn comtoise kijken woon in almere

    bij voorbaat dank

  • peter jeuken

    Hallo,

    Kunt aangeven hoe de klok slaat ,vanslag kan verschillende oorzaken hebben en evenzoveel varianten in het slaan.

    bv slaat 1x op het hele uur of omgekeerd,slaat hij niet het antal juiste slagen.

    mvg,

    0514 850584

  • peter jeuken

    Hallo Mh,

    Het kan zijn dat dit uurwerk origineel zo is ,maar waarschijnlijk niet.

    Oorzaak: 1. zeer waarschijnlijk een verkeerde afstelling waardoor het slagwerk niet voor de 2e keer in beweging komt.Doe het deurtje open vh slagwerk,rechts zit een hendel wat naar voren is gericht , dit is scharnierend je kunt het optillen en het valt weer terug.Dit hendel schiet naar vorenwanneer de klok om 12h gaat slaan.Voor de herhaling moet dit zelfde hendel nog een stukje verder naar voren schieten en het bovenste tandwiel weer in beweging zetten zodat de klok de salgen vh laatse volle uur herhaald.Is dit niet het geval dan moet er gebogen worden en dat is een gevoelswerk.

    2.Het kan ookzijn dat een hendel direkt achter de wijzerplaat de 1e keer doorschiet naar voren en de klok slaat,,hij wordt dan geblokkeerd en +2min later wanneer het bovengenoemde WEL functioneerd moet dit hendel ook verder naar voren schieten ,MAAR het kan zijn dat het hendel al de 1e keer helemaal is doorgeschoten en dan slaat hij maar 1x.

    sucses.0514850584.

  • A.van de Berg

    ]

  • jan ambrosius

    Hallo,

    Kom toevallig deze site tegen en ik ga er van uit dat u verstand heeft van Comtoise klokken. Ik ben de klok van mijn schoonvader aan 't diagnoseren omdat de klok regelmatig stil staat, kwam er achter dat er speling zit tussen de lepelas en gaffel. Mij lijkt dat niet de bedoeling, heb ik gelijk?

    Bij voorbaat bedankt voor uw reactie!

    Met vriendelijke groet van Jan Ambrosius

  • Martin Meijer

    Hallo Jan.

    Ergens heb je wel gelijk, maar er moet wel speling tussen zitten anders werkt het spul niet! Misschien is de klok vuil of zijn er lagers uitgelopen. Bij het laatste zou ik maar een vakman in de arm nemen want dat vervang je niet even. En om nu te zeggen er moet zoveel speling tussen de lepelas en gaffel zitten…………….het moet niet te veel zijn maar ook net te weinig.

    Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker.

  • johan

    Dag, 

    Ik heb een Comtoise klok geërfd van mijn ouders. Vandaag waterpas opgehangen aan de muur. De twee gewichten hangen helemaal boven en zitten vast (horen deze vast te zitten, of hoor je ze ook naar beneden te kunnen trekken?). Als ik de slinger een duwtje geef blijft hij enkele mintuten zwaaien, zonder dat de wijzer loopt, dan valt hij stil. In het midden van de twee gewichten hangt nog een derde gewicht; helemaal beneden. Wat dient hiermee te gebeuren en waarvoor dient deze. In het ouderlijk huis heeft deze altijd goed gelopen. Iemand goede raad, of weten jullie een goed adres in de buurt van Hasselt Belgie die de klok weer aan de praat kan krijgen.

    Groet,

    Johan Vaes

  • rob

    G.M.,

    Ik ben verzamelaar/hobbyist van Comtoiseklokken ik woon op Schouwen-Duiveland, ben je in de buurt kan je altijd alngskomen, misschien kan ik je helpen

    groeten Robert