Comtoise klok staat stil.

  • Jaap

    Ik dacht afgelopen weekend, weet je wat, ik haal de wijzerplaat er eens af dan kan ik beter bij het uurwerk. Als er niet veel in zit, kan er ook niet veel stuk zijn.

    Maar het hele uurwerk was brandschoon, geen vuiltje.

    Ik heb wel alle draaiende onderdelen gesmeerd, alles weer inelkaar gezet en de klok opgehangen. Weer niets.

    Toen heb ik, terwijl ik echt niets ergens tegen aan hoorde schuren, toch maar eens twee wiggetjes tussen de klok en de muur geschoven.

    Rechts iets meer dan links, dus rechts hangt hij zeg maar 8 mm van de muur en links 5 mm. Ik geef de slinger een gooi,…………….

    en ja hoor, hij loopt, nu al twee dagen en op de minuut precies.

    Zal het dan toch aan de wiggetjes liggen ?

    In ieder geval hartelijk dank voor het meedenken.

    Jaap.

  • Ton

    Jaap,

    Ik zit net op het forum, dus kom ik jou probleem net tegen. Als je er uit bent en de klok loopt goed, dan niks meer doen. Anders wil ik wel voor je kijken, ik woon in Hoofddorp.

    Gr

    T

  • G.Lambrechts

    Ik kan de klok wel weer repareren, doe ik regelmatig.

    Ik ben 40 jaar gediplomeerd uurwerkmaker.

    Wel moet ik de klok uiteraard eerst zien om een prijs te bepalen, en wat er allemaal moet gebeuren.

    Ik hoor wel.

    mvg, Gerard

  • jos

    Hallo zelf ben ik in het bezit van plm. 12 copmtoise klokken allen gekocht in Frankrijk repareerd deze ook zelf,zijn allen verschillend van uurwerk enz. neem gerust contact met mij op om de storing op te lossen

    met vr. groeten, Jos

  • Jos Rijke

    Hoi Jos,

    ik heb ook een paar comtoise in bezit, en zoekeen nieuw hennepkoort rood voor 1 exemplaar, en een vouwslinger met klootje, weet jij waar ik dat kan verkrijgen?

    groetjes Jos

  • Noha

    LS.

    Mijn comtoise staat ook regelmatig stil.

    een deel van het slinger veertje is gebroken.

    Wie weet waar ik onderdelen kan kopen voor een comtoise klok.

    Waar kan ik een onderdelen boek kopen van een comtoise klok?

    Mvrgr.

    Noha

  • martin meijer

    Hallo Noha,

    Een slingerveer voor een comtoise is te bekomen via hobby klok. Onderdelen boek(en) zijn er niet. Er zijn wel boeken over comtoises kijk eens bij van Moosdijk of anders op marktplaats. Als je een slingerveer besteld dan moet er waarschijnlijk wel een stukje afgevijld worden aan de kant van de wijzerplaat. Je moet hem net zo maken als de oude veer.

    Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker.

  • warrie bosscher

    Het verhaal van Martin over de slingerveer kan ik onderscrijven.

    De nieuw gekochte veren voor Comtoises zijn meestal te breed en lopen dan aan.

    Ik heb van twee veren één kunnen maken. Nieuw veerstaal gemonteerd in het originele vaste werk. Dat was van messing gemaakt en dus gemakkelijk open te buigen.

  • RLM vd Werf

    Ik vermoed dat de klok ontwricht is. Na jaren lang te hebben gehangen aan een ophangpunt aan de achterkant en aan de onderkant van voren de klepel en zware gewichten. Het is natuurlijk geen hangklok maar wel vaak zo gebruikt. Eenmaal ontwricht helpt schoonmaken niet echt. terugbuigen is dan de enige oplossing.

    n vr gr

  • Martin Meijer

    Een comtoise hoort ook eigenlijk in een kast te staan. Ophangen aan een oog die aan de de bovenplaat is bevestigd trekt de klok op den duur uit elkaar!! Gewoon op een bok zetten en je hebt er jaren lang plezier van en het spaart je een hoop ellende en reparatie geld!!

    Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker te Beilen.