Hallo Anne,
Het beste is om deze veerton voorzichtig in een grote drieklauw (25cm. diam.) van een draaibank te zetten en dan de deksel los te draaien. Is zo`n apparaat niet beschibaar dan is inderdaad een waterpomptang een goede tweede mits de veerton in een doek zit om beschadigingen te voorkomen. De lipjes om de tandkrans te borgen zijn al terug gebogen zie ik.
Deze borgplaatjes zijn volgens mij niet meer in de handel. Bij een goede ijzerwarenzaak zijn wel andere borgplaatjes te koop alleen ben ik bang dat dat niet per stuk gaat.
Met vriendelijke groeten, Martin Meijer.
Bedankt Martin.
Ik heb nog geen draaibank. Die komt er wel binnenkort.
Heb de veerton voorzichtig in een bankschroef (met alu bekken) gezet. Kan die beter tegen dan ik had verwacht.
Daarna was het tandwiel snel los met de waterpomptang in een doek.
Verder losgetikt met een plastic hamer.
No way dat dat met de hand los ging komen. De boel was inderdaad wel eerder los geweest. De veer was keurig schoon met verse olie.
Heb je verder nog een tip mbt waar aanschaffen van bijv. veren, slingerveren, ringetjes etc.? Moet wel internationaal leveren want ik woon niet meer in Nederland. Ben wel een bedrijf intussen.
Dat is correct. Heeft niks met de veer te maken (zeg ik als rookie die nog maar net is begonnen).
Ik heb intussen het deksel/krans er weer op gedrukt. Dat vereist met de hand flink wat kracht. Ik snap wel waarom. Nu nog proberen duidelijk uit te leggen… :-)
Er zitten 4 sleuven in de krans waardoor een stuk van de veerton (lipjes?) steekt. Die uitstekende delen zitten (in dit geval) behoorlijk klem tegen de buitenkant van de sleuf.
De veer drukt in ontspannen toestand tegen de veerton. De ton wordt als het ware wat naar buiten gedrukt door de veer en dat geeft weer een extra druk op de tandkrans. Als de veer is opgewonden drukt hij niet in zijn geheel tegen de buitenkant van de veerton en dan zou de tandkrans wat “los” kunnen gaan zitten. Vandaar die lipjes om hem te borgen (wel na montage even verbuigen).
Groeten Martin. 0593-526660
Hoi Martin,als uurwerkmaker zijnde weet ik dat we vrij eigenwijs kunnen zijn tot het tegendeel bewezen is:DDe kracht die een grotendeels ontspannen veer in een metalen veerton teweegbrengt is mijns inziens nihil.Geloof ook niet dat de stalen ton hierdoor maar iets uitzet.Door de kracht van de veer wordt de tandkrans in de gesloten bajonet stand gedrukt en de lipjes zijn eigenlijk overbodig in die zin dat er geen axiale kracht op de ton komt.voor de zekerheid kan je 2 lipjes iets ombuigen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?