Rikketik aanwinsten?

  • Henrik

    Afeglopen weeknd was er weer een Rikketik. Iemand nog aanwinsten? (Foto's!)

  • andre

    Op de Rikketik ben ik niet geweest,

    maar ik heb wel deze klok binnengekregen uit Canada, de verzendkosten á $ 80,- USD waren 2x

    de prijs van de klok zelf :(

    The Angelus Clock Company Londen

    deze onderdelen waren er los bijgeleverd,ik vermoed dat er nog iets van een bel

    ontbreekt ?

    klok loopt niet.

    groet,

    André

  • Herman

    Heb zo een klok al eens gerepareerd , volgens mij is het niet slagwerk met bel maar met gong. Ik denk dat er in de bodem van de klokkenkast een gat is ,waar deze in vast zat.

    Op de rikketik was ik ook niet mijn zoontje deed zijn plechtige communie.

    Mvrg.

  • andre

    Hi Herman,

    Er zit inderdaad een gat in de bodem van de kast,

    waar zou die gong dan gezeten hebben ?

    ik heb het hamertje weer vast gezet, die slaat nu op en stuk gietijzer

    wat in de bovenkant van de kast is gemonteerd.

    zit vast geschroefd met 2 boutjes, je ziet ze zitten op de foto.

    het uurwerk loopt nu ook in liggende stand, maar slechts een paar minuten

    in “”normale stand“”

    groet, André

  • rudi2

    het uurwerk loopt nu ook in liggende stand, maar slechts een paar minuten

    in “”normale stand“”

    dat het uurwerk tikt in liggende stand is niet vreemd zonder slinger

    rechtop staand en dan slechts enkele minuten lopen dat kan als het anker uit het lood is je kan dit horen aan de tik.

    even een bierviltje onder een kant van de klok leggen en als hij dan een regelmatige tik heeft dan weet je dat het anker niet goed staat. dat is gemakkelijk te verhelpen als er slip zit op het anker.

    dan het slagwerk dat gietijzer waar je het over hebt daar hoort waaschijnlijk een spiraal gong aan te zitten.

    grt Rudi

  • andre

    bedankt Rudi

    ik ben nu op zoek naar zo'n gong.

    het uurwerk loopt nu goed, (zonder slinger) ik heb al 2 nieuwe pendelveren

    bestelt, hopelijk past er één goed van de twee.

    het slagwerk functioneert alleen als ik de pal optil .

    groet,

    andré

  • rudi2

    andre

    met pendelveren bedoel je waarschijnlijk slingerveren maar dat terzijde

    ik zal eens in mijn rommel kijken of ik nog zo,n gong heb ik beloof niks maar als ik er een heb hoor je het wel

    wat betreft het slagwerk

    is de veer opgedraaid?

    en als je de wijzers draait dan moet hij het doen tenzij de veer kapot is

    grt rudi

  • Herman

    Hallo,

    Gongen zijn er veel te vinden op Rikketik of nieuw bestelllen bij hobbyklok. Kan je er geen bezorgen daar ik er zelf geen heb. Voor het slagwerk zoals rudi zegt aan de wijzers draaien dan zou het ook moeten gaan of er moet achter de wijzerplaat een hefboom weg zijn. Mvrg.

  • rudi2

    herman

    inderdaad kan de hefboom weg zijn,maar er kan nog veel meer aan de hand zijn.

    maar het is maar de vraag of vragensteller genoeg verstand van klokken heeft.

    (zie dit niet als kritiek) maar ik wil hiermee zeggen dat je een heel verhaal kan vertellen en als de vrager niet weet waar je het over hebt dan wordt je er ook niet wijzer van

    ik ben wel blij dat de discussie op gang komt zo kunnen we veel van elkaar leren

    grt rudi

  • andre

    Nou de vrager heeft helaas bar weinig verstand van klokken.

    wel wat kennis van horloges, kom ook van het horlogeforum hier terecht dankzij Henrik :)

    Het slagwerk doet het echt alleen maar als ik de pal optil, de hamer slaat dan in het luchtledige, tot 18 keer ? achter elkaar.

    als ik de wijzers ronddraai, krijg ik op een gegeven moment een soort weerstand met daarna en klik, maar het slagwerk gaat dan niet werken.

    ik neem aan dat zo'n gong bepaalde afmetingen moet hebben ?

    de kast meet 30x20x12 cm

    pendelfeder heten ze in het duits, daar heb ik ze dan ook besteld :) op eBay Germanistan

    en ik was al aan het bieden op zo'n gong, maar de verkoper heeft 'm net verwijderd van eBay :(

    groet André