Rikketik aanwinsten?

• rudi2

quote Het slagwerk doet het echt alleen maar als ik de pal optil, de hamer slaat dan in het luchtledige, tot 18 keer ? achter elkaar.

als ik de wijzers ronddraai, krijg ik op een gegeven moment een soort weerstand met daarna en klik, maar het slagwerk gaat dan niet werken.

ik heb gekeken ik heb nog wel een gong liggen uit een pendule die past niet maar zoals je schrijft zit er een gietijzeren blok in je klok

dan kan je mischien wel de gongveer alleen gebruiken deze vastzetten op de blok en dan maar hopen dat het past

wat betreft het slaan als je het hamertje optilt en het dan loslaat doet hij het wel.

probeer het volgende eens

als je de wijzer draait tot na de klik dus bv op het hele uur.

dan achterin de klok het bovenste wiel aan de rechterkant op jou tweede foto proberen te bewegen,dat is het urenrad als hij het dan nog niet doet dan moet het uurwerk gewoon even uit de kast gehaald worden om het na te kijken.

ps de gong mag je van mij zo hebben die kost niets alleen ik weet niet waar je woont dus komen halen of opsturen is een mogelijkheid

succes grt rudi

• Henrik

Wel weer een Angelus he Andre? :D

Wist je van tevoren dat het een engelse klok zou zijn of had je gehoopt op een connectie?

• andre

Hi Henrik,

Ik weet dat er geen connectie was tussen de Engelse Clock company en de Zwitserse Angelus Le Locle,en evenmin met de amerikaanse Angelus Clock company die in de 1870's actief was in de US.

hoewel Angelus Le Locle waarschijnlijk weer wel zakvesthorloges heeft verkocht onder de naam Angelus Watch Company in de US.

groet,

André

• andre

Hi rudi,

Er zit alleen een gat in dat stuk gietijzer, waarschijnlijk valt daar de stang in van

zo'n gong met veer , de onderkant van de stang zou dan in de bodem van de kast

vast gezet moeten worden.

in dat stuk gietijzer kan ik niks monteren wat goed blijft zitten.

bedankt voor je aanbod voor zo'n veer.

als ik dat urenrad wat heen en weer beweeg, gaat het slagwerk inderdaad werken,

blijft overigens steeds eindeloos slaan, zo'n 18 keer achter elkaar.

op eBay komen wel dingen langs die zo te zien wel aardig passen als gong.

groet, André

• rudi2

Andre

mocht je hulp nodig hebben dan hoor ik het wel ik woon in eindhoven

grt rudi

• andre

bedankt rudi,

Ik ga eerst maar eens dat veertje vernieuwen wanneer die binnenkomt.

bij mijn overige (kolommen)klokken slaat het slagwerk nooit , mijn vrouw vind dat namelijk

heel irritant :(

• rudi2

mijn vrouw vind dat namelijk

heel irritant

Andre

Dat is ook de reden dat ik alleen eengewicht klokken heb die herrie is allemaal niks

grt rudi

• Visser

Andre

Ik denk dat het uurwerk moet worden schoongemaakt.

Als je hem uit de kast haalt en de wijzerplaat eraf kan je pas zien wat er aan mankeert

als ik zo e.e.a. leest denk ik dat het een zaagslagwerk is de zaag valt bij 12 naar beneden op een soort slakkenhuist en wordt door een draaiend palletje het aantal tanden teruggedraaid als hij uren moet slaan.

Als de zaag door vuiligheid of onvoldoende olie niet valt krijg je de rare klik bij het draaien van de wijzers en blijft de klok inderddaad doorslaan.

als je er eens goed naar kijkt begrijp je vast wel wat de bedoeling is van de werking van het slagwerk.

Groet

Jordy