oude klok

  • vd Tillaart

    Hoi,

    Nu heb ik weer eens de oude klok van mijn vader van zolder gehaald na vele jaren.

    Het is een klok met een uitneembaar uurwerk (het zit vast met 2 schroeven) en het heeft 3 sleutelgaten. Verder slaat hij elke 15 minuten. Nu is de klank van een van de slagen niet mooi, misschien dat de spiraal of het hamertje niet goed zijn.

    Daarom wil ik deze uitschakelen.

    Ik ben al zo ver gekomen dat ik denk te weten waar 2 van de 3 sleutelgaten voor zijn. Een voor de veer van de klok en een voor de 15 minutenslag en misschien is de 3e voor de hele uren.

    Hoe schakel ik alleen de 15 minutenslag uit? Elke keer slaat hij dus 1x bimbam bij 15 minten en bij half uur 2x en bij 45 minuten 3 x dus bij de hele uren 4x.

    Kan ik deze slagen uitschakel door het niet opdraaien van het uurwerk?

    Wie kan mij helpen?

    Bedankt alvast

    Jan

  • warrie bosscher

    Dag,

    Dit is dus een Westminster uurwerk. Van voren gezien is de rechter veertrommel voor de Westminstermelodie, de middelste voor de gang van het uurwerk en de linker voor het slagwerk ( halve en volle uren).

    Een deel uitschakelen is moeilijk. Het slagwerk wordt namelijk geactiveerd door “de westminster melodie” . Dus de rechterzijde van het uurwerk activeert de linkerzijde. Wind je de rechter veer niet meer op zal het slagwerk niet geactiveerd worden. Je hebt dan alleen een klok die de juiste tijd aangeeft. Helaas….. Geen melodie, geen slagwerk.

    Je kunt de hamers van slagwerk en westminster een beetje verbuigen zodat de klank van melodie en slagwerk correct is. Zet alle hamers op dezelfde afstand van de gongstaven. Het uurwerk moet daarvoor in de kast zitten. Moet te doen zijn.

  • Martin

    Hallo Jan,

    Het is geen westminster speelwerk, zo`n klok heeft n.l. geen gong als spiraal maar gongstaven. En in een westminster zit geen bim bam slag. De klok heeft dus een kwartierslag 15 over 1x, 30over 2x en 45 over het heel 3x bim bam. De hele uren worden als het goed is normaal geslagen en de halve uren niet. Ik denk dat voor de kwartier slagen de rechter veerton wordt gebruikt en de linker voor de hele uren. De middelste is voor het gaandwerk. Misschien is de kwartieslag uit te schakelen door de veer niet op te winden. Dat is moeilijk zo te zeggen want er zijn verschillende systemen voor.

    Groeten Martin Meijer, uurwekmaker.

  • Bianca

    beste mijn heer meyer

    ik heb een westminsterklok met 3gaten van voor om hem op te winden

    maar hij slaat niet gelijk met het kwartier en uur ,half uur

    kan ik daar wat aan doen ?

    heb geprobeerd gelijk te zetten maar het lukt niet.

    ze zeggen dat er een formule voor is omdat te doen.

    heeft u misschien wat tips?

    met vriendelijke groet

    Bianca

  • Thea

    Hallo Warrie,

    Wij hebben vandaag een westminster klok gekocht via Marktplaats.

    Na een uiterlijke schoonmaakbeurt een prachtige klok met drie lange gewichten.

    Maar nu speelt hij bij elke melodie met één hamertje op één staaf dof, d.w.z. geen nagalm.

    Mijn man heeft het kopje van het hamertje eraf gehaald met het kunststof dopje en heeft het schoongemaakt.

    Heeft ook iets het staafje van het hamertje gebogen, maar geen enkel effect.

    Nu lees ik dat de hamertjes allemaal op dezelfde afstand van de snaar cq staaf moeten staan,maar daar hebben we niet echt op gelet, zou dit bij ons ook de oorzaak kunnen zijn van de korte beetje doffe klank?

    Graag een reactie.

    met vriendelijke groet,

    Thea

  • Thea

    Thea Schreef:

    ——————————————————-

    > Hallo Warrie,

    >

    > Wij hebben vandaag een westminster klok gekocht

    > via Marktplaats.

    > Na een uiterlijke schoonmaakbeurt een prachtige

    > klok met drie lange gewichten.

    > Maar nu speelt hij bij elke melodie met één

    > hamertje op één staaf dof, d.w.z. geen nagalm.

    > Mijn man heeft het kopje van het hamertje eraf

    > gehaald met het kunststof dopje en heeft het

    > schoongemaakt.

    > Heeft ook iets het staafje van het hamertje

    > gebogen, maar geen enkel effect.

    > Nu lees ik dat de hamertjes allemaal op dezelfde

    > afstand van de snaar cq staaf moeten staan,maar

    > daar hebben we niet echt op gelet, zou dit bij ons

    > ook de oorzaak kunnen zijn van de korte beetje

    > doffe klank?

    > Graag een reactie.

    >

    > met vriendelijke groet,

    > Thea

  • martin meijer

    Hallo Thea,

    Het ene hamertje wat het niet goed doet kan je rustig een stukje verbuigen, wel het plastic dopje er weer op zetten. De hamers hoeven niet in een lijn te staan, Door slijtage kan dat in de loop van de tijd wel wat veranderen, maar dat is geen probleem.

    Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker.

  • Thea

    Hallo Martin,

    Leuk dat u/jij reageert, i.p.v. ene Warrie.

    Mijn man heeft het bewuste hamertje al voorzichtig bijgebogen, maar dat heeft geen effect.

    Als hij het hamertje handmatig op de stang loslaat is de klank een stuk beter.

    Kan het soms aan het veertje liggen onderaan het stangetje van het bewuste hamertje,zodat hij niet voldoende aangezet wordt?

    De klok is 15 jaar oud, maar nog nooit schoongemaakt, misschien ook geen overbodige luxe?

    Weet u/jij ongeveer de kosten van een schoonmaakbeurt?

    Hoor het graag!

    Groetjes,

    Thea

  • martin meijer

    Hallo Thea,

    Als het handmatig lukt dan moet het speewerk van de klok het ook kunnen! Het is waarschijnlijk een kwestie van goed kijken en afstellen. Het kan inderdaad ook an het veertje liggen maar dat is zo moeilijk te zeggen. Als de klok verder doet wat hij moet doen dan is het zonde om geld uit te geven aan een schoonmaakbeurt. Ik ga van het standpunt uit dat als alles goed werkt, lekker laten lopen. Als er problemen zijn naar een goede uurwerkmaker brengen waar je garantie krijgt op de uitgevoerde reparatie!! Dit is niet het forum om prijzen te noemen, je kan mij wel bellen maar dan moet je me even opzoeken in het telefoonboek van Beilen.

    Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker.

  • Thea

    Hallo Martin,

    Mijn man zal het hamertje nog een keer voorzichtig bijbuigen als het wat minder warm is, want

    hij doet dat als de klok hangt en vindt het een beetje een eng klusje…..

    Het betreft het eerste hamertje van de melodie als je voor de klok staat,dit om te weten om welke klank het gaat.

    Verder werkt alles perfect, dus nemen we je advies ter harte en laten de klok thuis!

    Mocht zijn tweede poging meer resultaat boeken, laat ik je het via dit forum nog even weten.

    Wil je hierbij alvast bedanken voor je reacties en advies.

    Vriendelijke groet,

    Thea