oude klok

  • martin meijer

    Hallo Bianca,

    Om 1/4 over vier tonen, op het half acht tonen, om 1/4 voor twaalf tonen en op het heel zesyien tonen plus het aantal uren. Als de minuten wijzer niet op het goede kwartier staat even het schroefje loshalen de wijzer af nemen en op het goede kwartier zetten!

    Groeten Martin meijer, uurwerkmaker.

  • Thea

    Beste Martin,

    Zoals belooft hier nog even een berichtje van mij.

    Nou, het is mijn man gelukt hoor!

    Hij heeft niet alleen het hamertje bijgesteld, maar ook de staaf cq snaar.

    Doordat de afstand tussen de staaf en het eerste hamertje nu groter is,

    is de doffe klank weer helder met nagalm.

    Een heel nauwkeurig werkje, maar dat wist jij al….

    Ook namens mijn man vriendelijk dank voor je advies!

    Hartelijke groet,

    Thea

  • martin meijer

    Hoi Thea,

    Graag gedaan!!

    Martin

  • Hans

    Geachte heer

    Ik heb een westminsterklok met twee gaten aan de voorkant, nu is het probleem dat hij heel vaak goed slaat alleen als het elf uur is en twaalf uur is slaat hij op het volle uur maar negen keer, wat kan ik daar aan doen, graag uw hulp als het kan.

    Vriendelijke groeten Hans Jacobs

  • Martin Meijer

    Hallo Hans.

    Waarschijlijk u heeft een 3/4 westminster, op het hele uur geeft de klok alleen de uren aan. Op de kwartieren het westminster melodie. Waarschijlijk wordt de zaag bij die uren tegen gehouden door een lichter of de zaag is zelf wat verbogen. U kunt de klok uit de kast halen en dan kijken hoe het op de andere uren gaat en dan kijken op 11 en 12 uur.

    Als u er geen brood in ziet of het te ingewikkeld vindt dan is het verstandig om er een vakman naar te laten kijken.

    Groeten, Martin Meijer, uurwerkmaker te Beilen.

  • p.m.bloksma

    Bianca Schreef:

    ——————————————————-

    > beste mijn heer meyer

    > ik heb een westminsterklok met 3gaten van voor om

    > hem op te winden

    > maar hij slaat niet gelijk met het kwartier en uur

    > ,half uur

    > kan ik daar wat aan doen ?

    > heb geprobeerd gelijk te zetten maar het lukt

    > niet.

    > ze zeggen dat er een formule voor is omdat te

    > doen.

    > heeft u misschien wat tips?

    > met vriendelijke groet

    > Bianca

  • Martin Meijer

    Hallo Bianca,

    Misschien is het een idee om de minuutwijzer er af te halen en die op het goede kwartier te zetten. De uurwijzer kan je zo verdraaien als het goed is. Kwart over vier tonen, half acht tonen, kwart voor twaalf tonen en op het heel zestien tonen en de slagen van het desbetreffende uur!

    Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker te Beilen.

  • Arie

    Westminsterklok slaat niet meer na ophijsen gewichten. Ketting ligt goed. Kan het te strak zijn? ketting is wel een keer verschoven t.o.v. het wiel.

    Graag advies en/of oplossing.

    Arie

  • Martin Meijer

    Hallo Arie,

    Misschien ligt de ketting niet goed op het spoor. Heb je de wijzers van de klok te snel door gedraaid. Vuil??

    Misschien zit het ophangoog vast in het uurwerk of in het houten plankje waar het uurwerk op staat?

    Groeten Martin Meijer.

  • jhk

    Hallo Arie

    Wat is het probleem precies , en waar woon je .

    Mvg. John