Reinigen Haantje van Comtoise

• janwillem

Hallo,

Ik heb een Comtoise met gegoten Haantje. De klepel poets ik wel maar het Haantje eigenlijk nooit. Hoe doen jullie dit?

Laten jullie het Haantje echt weer glimmen als nieuw of laat je de oude patine erop zitten?

Of zijn hier ‘regels’ voor.

Ik ben erg benieuwd naar de reacties.

mvg

Jan-Willem

• Robert

Beste Janwillem,

Ik ben een echte Comtoiseklokkenverzamelaar, ik heb veel Haantjesklokken in verschillende uitvoeringen en ik poets de Hanen wel maar dan alleen de bovenliggende vlakken dus heel bewust niet in de kieren en naatjes, zo blijft de Haan z.n oude uiterlijk houden en dat is wel de bedoeling, hij mag niet op een nieuw Haanstuk gaan lijken.

Als ik nu jou berichtje lees praat je ook over het poetsen van de slinger, hier kijk ik van op want een echte Haan heeft wel een slinger en wel een van ongeveer 125 cm en soms nog wat langer en die bestaan uit ongeveer 10 dunnen stukjes ijzerdraad aan al die stukjes zijn de uiteinden tot kleine oogjes gebogen en onderaan hangt een loden kloot en hier valt weinig of niets aan te poetsen, dus waarschijnlijk ben jij in het bezit van een zeer recente gefabriceerde Haan, dus eigenlijk een nieuwe een echte Haan is ouder dan 200 jaar en die heeft nooit een slinger die je kan poetsen, ik denk dat jij een zogenaamde Harpslinger aan je klok hebt hangen en dan praat je over een nieuwe klok.

Laat nog eens wat weten

Vriendelijke groet

Robert