reinigen feuille en slinger comtoise

• warrie

Hi allen,

hoe maken jullie een messing feuille en bloemslinger van een comtoise schoon?

Beide onderdelen zijn door ouderdom en vooral sigarenrook donkerbruin gekleurd. Het oppervlak van beide onderdelen heeft veel reliëf.

Kleinere onderdelen maak ik schoon met wc-eend of antikal. Werkt goed. Maar zo'n bloemslinger heeft wel een groot oppervlak. De slinger is niet beschilderd.

Hoe pakken jullie zo'n klus aan?

Groet,

Warrie

• Robert

Goede middag Warrie,

Zoals je als in berichtje kenbaar maakt is antikal daar een goed middel voor, je spuit de delen in en dan ga je met een niet te hard borsteltje lekker borstelen, het nadeel is alleen jen komt dan in allen kiertjes en gleufjes, dus het oude patin dat haal je ook weg m.a.w de slinger krijgt een wat nieuw uiterlijk, daarna poets je de delen en de overtollige poets die achter blijft in de kiertjes die moet je daarna verwijderen met spiritus.

Op deze wijze doe ik het altijd, je kan ook ineens beginnen met poetsen maar dan maar dat is een heidens karwij om het dan mooi te krijgen.

Met vriendelijke groet

Robert

• Robert

Beste Warrie, Let op ik ben vergeten te schrijven dat je de antikal na gebruik wel goed moet afspoelen

Groeten.