Ik heb eens een vraag i.v.m. een klok die ik enkele maanden geleden in mijn bezit heb gekregen (erfenis). Het betreft een Pontiac muurklok.
De klok is afkomstig uit een bioscoop in Zeeuws-Vlaanderen die in de periode 1950 - 1960 gerund werd door overgrootouders van me. Deze klok hing daar in de hal. Via een andere site ben ik gekomen op een klein stukje over het merk Pontiac, dat blijkbaar een bedrijf was dat in Indonesië gevestigd was en voornamelijk in Nederland en België geïmporteerd werd. Het merk zou vernoemd zijn naar het hoofd van een stam en verder weet ik er eigenlijk niet zoveel over. Nou leek het me wel leuk om meer te weten te komen over deze klok, vandaar dus ook dat ik dit bericht hier plaats.
De klok zelf: de klok heeft een diameter van 50cm en is zelf acht hem gemaakt te zijn in de Art Deco stijl. De klok heeft een dikke lijst van 5cm aan de buitenkant, deze is goudkleurig. De klok steekt veruit van de muur als je deze ophangt, hij komt zo'n 10cm naar voor door de afstand van voorzijde van de klok tot aan de achterzijde. De achtergrond van de klok is zwart van kleur en de tijden worden aangegeven met enkel witte streepjes (geen cijfers). Wel is er met groen verlichte letters de tekst “Pontiac” in de bovenste helft van de klok (op het zwart) weergegeven en met de zelfde verlichte letters is op de onderste helft de tekst “Juiste Tijd” weergegeven. De klok dient middels een stekker voorzien te worden van spanning (geen batterij) en de verlichting wordt voorzien door middel van een nog originele ronde TL buis.
Als iemand mij nog maar iets kan melden over het merk, oude klokken van Pontiac in het algemeen of misschien zelfs deze klok herkent, dan zou ik dit graag horen. Ook neem ik genoegen met mogelijke links die mij verder kunnen helpen, alles is goed.
Alvast bedankt