Rolls Westminster slaat niet meer

• Gert-Jan

Hallo,

Ik heb zojuist een Rolls Westminster klok gekregen. De klok sloeg prima totdat we de klok gelijk moesten zetten. We hebben de wijzers vooruit gedraaid maar de klok niet in de gelegenheid gesteld om tussentijds te slaan. Vanaf het moment dat de klok gelijk stond slaat deze niet meer (de klok zou elk kwartier moeten slaan).

Wat kan ik hier aan doen om dit op te lossen?

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan

• Martin Meijer

Hallo Gert-Jan,

Misschien is het speelwerk afgelopen zodat het opgewonden moet worden. Probeer rustig de wijzers te verdraaien in de goede richting. Als je de klok door 12 uur hebt gedraaid dan kan er een klemming optreden in het slagwerk, dus als voorgaande niet lukt voorzichtig door draaien tot b.v. 5 over 12.

Werkt dit in het geheel niet dan even door een vakman naar laten kijken.

Groeten Martin Meijer.

• Gert-Jan

Geachte heer Meijer,

Het is gelukt. Hartelijk dank.

Ik heb nog een andere vraag. De klok loopt per 24 uur ca. een kwartier achter.

Heeft u een idee hoe ik dit kan oplossen?

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan

Martin Meijer Schreef:

——————————————————-

> Hallo Gert-Jan,

>

> Misschien is het speelwerk afgelopen zodat het

> opgewonden moet worden. Probeer rustig de wijzers

> te verdraaien in de goede richting. Als je de klok

> door 12 uur hebt gedraaid dan kan er een klemming

> optreden in het slagwerk, dus als voorgaande niet

> lukt voorzichtig door draaien tot b.v. 5 over 12.

> Werkt dit in het geheel niet dan even door een

> vakman naar laten kijken.

>

> Groeten Martin Meijer.

• Martin Meijer

Hallo Gert-Jan,

Mooi dat dat gelukt is.

Als er slinger in de klok zit dan moet die omhoog gedraaid worden. Met een zweefbalans wordt het wat lastiger de gewichtjes op de balans moeten dan voorzichtig naar de + worden gedraaid. Er kan ook een gewone balans inzitten en daar van moet de werking van de spiraal korter worden gemaakt maar dat staat wel aangegeven op de kloof waar de balans aan zit.

Mocht je verder nog vragen hebben dan kan je mij altijd bellen, dat lost wat makkelijker een probleem op: 0593-526660.

Groeten Martin Mejer.