Slagwerk uitzetten

• Arno

Bij veel klokken zit er rechts boven aan ( als je er voor staat ) aan de achterkant van het uurwerk een knopje. Hierdoor gaat het slagwerk lopen.

Als ik het slagwerk wil uitzetten kan ik dan hieraan een gewichtje hangen zodat het slagwerk blokkeerd, of maak ik dan de boel kapot.

Ben nieuw met klokken en misschien is dit knopje juist hiervoor.

MVG Arno

• Martin Meijer

Hallo Arno,

Het ligt eraan wat voor een slagwerk er in zit. Bij een zaagslagwerk kan je het geslagen aantal uren nog een keer horen, bij een slagwerk met een sluitschijf kan je dat gebruiken om als het slagwerk van slag is weer goed te laten slaan.

Bij een zaagslagwerk is het niet verstandig om het zo uit te zetten omdat de taster van de zaag achter de slakkenschijf gaat lopen waardoor je kans hebt dat er te veel wrijving in het gaandwerk komt en dat daardoor de klok gaat stilstaan.

Bij een sluitschijf kan je daar het slagwerk mee stilzetten als je er een gewichtje aan hangt.

Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker.

• Arno

Ik heb een zaagslag werk. Kan ik het slagwerk dan alleen uitzetten door de hiervoor bestemde veer niet op te draaien of is er nog een andere manier?

Zoek een manier zodat min buren geen lat hebben van mijn hobby.

Groeten Arno

• Martin Meijer

Hallo Arno,

De klok op een andere wand hangen, de hamers zo afstellen dat je ze nauwelijks hoort (je wil ze natuurlijk wel horen want je hebt er niet voor niets aan gewerkt!!). Je kan een knijper op de windvleugel zetten.

Groeten Martin.

• Arno

Hallo Martin,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb nu een klok of 3 en woon in een flat ik me voorstellen dat niet iedereen het geluid aangenaam vind.

Zachter afstellen had ik al gedaan. Knijper op de windvleugel is een goed en handig idee.

Groeten Arno