Klok onderdeel gezocht SBS 66/6 uurwerkje.

• Klaas

Hoi,

Ik ben Klaas, een beginnend klok hobbyist, en heb me net pas geregistreerd op dit forum.

Op dit moment heb ik een gereviseerde staande Westminster, een “nieuwe” merkloze Comtoise van ongeveer 30 jaar oud, een commodoor Regulator A Pubklok, een koperen scheepsklok en een Sallandertje die goed lopen.

Verder heb ik nog een soort Sallander van Wuba met een lange klepel (50 cm.) met een kapotte slingerophanging met een Urgos uurwerkje, een Russische Majak koekoek en een zaan met een SBS 661 uurwerkje, type 66/6.

Met die laatste ben ik bezig. d.w.z. uurwerkje gedemonteerd nadat ik het uitgebreid op de foto had gezet.

Schoongemaakt in de Ultrasoon met een volgens klokkenmakersrecept gemaakt reinigingsmiddel.

Dan alles grondig nagespoeld en gedroogd.

Vervolgens aan de gang met een stevig kwastje, een soort remmenreiniger en een rol keukenpapier.

Geloof me, de vellen kwamen er af…

Dan voorzichtig weer volgens de foto's opstapelen en lichtjes smeren met klokolie nr. 5.

Ik doe dat door te dopen met de kleinste schroevendraaier die ik heb (0,16 x 0,8) en dan het te smeren deel aan te tippen. Zelfs zo is het vaak nog teveel.

Het enige wat defect is, is het ankertje. Heeft iemand enig idee waar ik dat compleet, anker met gaffel, kan vinden?

Ik hoor het graag,

Groet, Klaas

• Klaas

DE hobby waarbij je de tijd vergeet ;)

• Martin Meijer

Hallo KLaas,

Wat is er defect aan het anker?

Groeten Martin Meijer.

• Klaas

Hallo Martin,

Fijn dat je reageert.

Hierbij de foto's

https://www.dropbox.com/s/6ekb1w3cx0chxcx/PB020005small.JPG

https://www.dropbox.com/s/60fb7fmknaoo4bd/PC100008small.jpg

Ik noem het ankertje, maar weet eigenlijk niet of dit de juiste benaming is.

Het uurwerkje is al jaren in de familie maar heeft nooit lang gelopen.

Er zijn al verschillende hobbyisten mee bezig geweest en dat was duidelijk te zien aan de hoeveelheid vettigheid en andere troep die ik eruit gehaald heb.

Ik heb er foto's van gemaakt en helemaal gedemonteerd en schoongepoetst.

Het staat inmiddels weer in elkaar.

Het ankertje is meerdere keren verbogen en zit los. Dat wil zeggen, je kan het een stukje heen en weer schuiven.

Gezien de acties van mijn voorgangers moet het probleem echt in dat ankertje zitten.

Ik heb het gemonteerd gehad maar het uurwerk wil niet lopen.

Heb het hoog gezet, laag gezet, en alles er tussenin, maar het wil echt niet.

Het uurwerkje is verder hartstikke soepel, en kent geen zware momenten ofzo.

Ik hoop dat je me kan helpen

Groeten,

Klaas

• Martin Meijer

Hallo Klaas,

Op de eerste foto is te zien dat de slingerveer is gebroken, dat is geen probleem even een nieuwe inzetten. Voor het anker is wat meer nodig denk ik. Ik heb hier wel wat nieuwe ankers liggen maar het is lastig om de maten te zien. Vooral omdat er ook aan verbogen is.

Misschien kun je mij even bellen dan kunne we het wel oplossen. mijn telnr. is 0593-526660.

Groeten Martin Meijer, uurwerkhersteller.

• Klaas

Dag Martin,

Dat gebroken slingerveertje is inderdaad geen probleem hoor, dat heb ik wel vaker vernieuwd.

Bedankt dat ik je mag bellen, en misschien doe ik dat wel, maar ik heb er een tekening van gemaakt en de gegevens van het tandwiel erbij gezet.

Er schijnt een berekeningsmethode te zijn om de afstand tussen de ingaande en uitgaande kant van het anker te berekenen.

Verder is een nieuw ankertje uiteraard de beste optie, mits dat niet te duur is en waar is dat dan te koop?

Volgens mij kost een compleet vervangend uurwerkje op marktplaats ongeveer 20 tot 25 euro.

Maar dat zie ik pas als laatste middel hoor. 't is juist de sport om dit uurwerkje aan de gang te krijgen!

Hierbij de tekening:

https://www.dropbox.com/s/535unjocb3ezbq4/img045.pdf

En nogmaals bedankt voor je professionele hulp

• Martin Meijer

Hallo Klaas,

Ik heb hier een nieuw anker liggen met een binnenmaat van 10,8 mm. Dat moet geen probleem zijn. Er moet nog wel een gat in worden geboord om het aan de ankeras te bevestigen. Als je dat niet lukt dan kan ik dat wel voor je regelen.

Groeten Martin Meijer.

• Klaas

Dag Martin,

Dankjewel voor deze uitmuntende hulp.

Ik meet de asmaat, met een goede schuifmaat, op 2,95 mm. Maar op de plaats van het oude ankertje zit een platte kant aan het asje.

Er is feitelijk een stukje uit het asje gefreesd waar het oude ankertje in ligt.

Neem aan dat ik dan het oude ankertje moet verwijderen, dan het nieuwe ankertje moet boren en op dezelfde plaats aan het asje moet solderen of zo?

Ik heb echter alleen maar wat handgereedschap tot mijn beschikking, dus een gat boren op een exacte plaats met een ietwat klemmende passing ligt niet in mijn mogelijkheden. Zou dus fijn zijn als u dat voor mij wil doen. Wat kost het me en wilt u dat ik het ankertje compleet opstuurt?

Groeten,

Klaas

• Martin Meijer

Hallo Klaas,

Dat wil ik wel doen, geen probleem. Bel me maar even voor verdere gegevens, telnr. 0593-526660.

Groeten Martin Meijer.

• Klaas

Doe ik morgenavond als dat mag..

Groeten,

Klaas