Hoi,
Ik ben Klaas, een beginnend klok hobbyist, en heb me net pas geregistreerd op dit forum.
Op dit moment heb ik een gereviseerde staande Westminster, een “nieuwe” merkloze Comtoise van ongeveer 30 jaar oud, een commodoor Regulator A Pubklok, een koperen scheepsklok en een Sallandertje die goed lopen.
Verder heb ik nog een soort Sallander van Wuba met een lange klepel (50 cm.) met een kapotte slingerophanging met een Urgos uurwerkje, een Russische Majak koekoek en een zaan met een SBS 661 uurwerkje, type 66/6.
Met die laatste ben ik bezig. d.w.z. uurwerkje gedemonteerd nadat ik het uitgebreid op de foto had gezet.
Schoongemaakt in de Ultrasoon met een volgens klokkenmakersrecept gemaakt reinigingsmiddel.
Dan alles grondig nagespoeld en gedroogd.
Vervolgens aan de gang met een stevig kwastje, een soort remmenreiniger en een rol keukenpapier.
Geloof me, de vellen kwamen er af…
Dan voorzichtig weer volgens de foto's opstapelen en lichtjes smeren met klokolie nr. 5.
Ik doe dat door te dopen met de kleinste schroevendraaier die ik heb (0,16 x 0,8) en dan het te smeren deel aan te tippen. Zelfs zo is het vaak nog teveel.
Het enige wat defect is, is het ankertje. Heeft iemand enig idee waar ik dat compleet, anker met gaffel, kan vinden?
Ik hoor het graag,
Groet, Klaas