houten klok

• johnnykamps@hotmail.com

Beste collega's

Ik heb hier een klok met een probleem , maar ik zal eerst de klok zo goed mogelijk beschrijven.

Het is een geheel houten klok dus ook de tandwielen ,het is een klok met een wijzer . achterop staat geschreven .

Manufacture of BAUMANN A.G. Diepoldsau Swiss.

Het principe van de gewichten werkt het zelfde als het wekker systeem van een comtoise er is een zwaar en een licht gewicht .

Het Echappement ziet er uit als van een spillengang comtoise , het is een houten schijf met pennetjes die alleen verticaal staat aan de voorkant loopt een as met boven en onder een pal ( waar de pennetjes dus tegen aan lopen ) de as loopt naar boven door en daar zit de slinger op . de slinger ziet er uit als een rechte lat en zit dus haaks op de as en die draait dus heen en weer . ( die lat is een beetje bewerkt maar dat is alleen voor de mooie geid ).

De slinger zit in een houdertje gelijmd en deze zit op de as geschroefd .

Nu het probleem : de klok loopt veel te snel ik heb het niet precies bijgehouden maar hij loopt wel vijf uur in een uur .

Ik heb de klok aan alle kanten bekeken maar ik zou begot niet weten waar je dat kunt stellen het is mij een raadsel .

Of ik mis iets in de klok maar ik zou niet weten wat want ik kan nergens zien dat er iets weg is hij ziet er compleet uit .

Nu is mijn vraag hebben jullie techneuten een idee , en kennen jullie deze klok .

Met vriendelijke groet John

• Martin Meijer

Hallo John,

Dit echappement heet foliot of waag, ditwerd gebruikt in de eerste torenuurwerken. Aan de horizonltale horen gewichtjes te hangen om lengte van de uitslag te regelen.

Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker.

• johnnykamps@hotmail.com

Hallo Martin

Allereerst bedankt voor je antwoord .

Als ik je goed begrijp moet er op dat latje wat boven op de klok wat heen en weer gaat ( wat jij de waag noemt ) gewichtjes gemonteerd worden .

Nu is aan mijn de eer om er achter te komen hoe zwaar en waar ze moeten zitten , de waag is 18 cm breed .

Een hele uitdaging maar ja het is toch droevig weer .

Groetjes John

• Hanneke Debeij

John,

Kijk eens op deze pagina:

http://www.klokkendokter.com/ar12/gotische_klok_met_foliot_mechanisme.html

Zo slecht is het weer nu ook weer niet ;)

m.vr.gr.

Hanneke