Beste collega's
Ik heb hier een klok met een probleem , maar ik zal eerst de klok zo goed mogelijk beschrijven.
Het is een geheel houten klok dus ook de tandwielen ,het is een klok met een wijzer . achterop staat geschreven .
Manufacture of BAUMANN A.G. Diepoldsau Swiss.
Het principe van de gewichten werkt het zelfde als het wekker systeem van een comtoise er is een zwaar en een licht gewicht .
Het Echappement ziet er uit als van een spillengang comtoise , het is een houten schijf met pennetjes die alleen verticaal staat aan de voorkant loopt een as met boven en onder een pal ( waar de pennetjes dus tegen aan lopen ) de as loopt naar boven door en daar zit de slinger op . de slinger ziet er uit als een rechte lat en zit dus haaks op de as en die draait dus heen en weer . ( die lat is een beetje bewerkt maar dat is alleen voor de mooie geid ).
De slinger zit in een houdertje gelijmd en deze zit op de as geschroefd .
Nu het probleem : de klok loopt veel te snel ik heb het niet precies bijgehouden maar hij loopt wel vijf uur in een uur .
Ik heb de klok aan alle kanten bekeken maar ik zou begot niet weten waar je dat kunt stellen het is mij een raadsel .
Of ik mis iets in de klok maar ik zou niet weten wat want ik kan nergens zien dat er iets weg is hij ziet er compleet uit .
Nu is mijn vraag hebben jullie techneuten een idee , en kennen jullie deze klok .
Met vriendelijke groet John