Hallo,
Onze friese staartklok slaat elk uur en half uur. Dit geluid is voor mij niet prettig. Hoe kan ik de klok laten lopen zonder dat hij slaat?
Maddi
Hallo Maddi,
Als je de kap van de klok haalt dan kan je op de windvleugel een wasknijper plaatsen, dan slaat de klok niet meer.De windvleugel is het bovenste rad aan de achterste radertrein.
Als het geluid van de bel te hard is (als dat het probleem is) de bel iets los schroeven en wat verdraaien zodat de hamer wat verderweg van de bel staat. Het gat in de bel zit nooit echt in het midden. Slaat de klok nog te hard een stukje leukoplast aan de binnenkant van de bel plakken op de plaats waar de hamer de bel raakt.
Succes, Martin Meijer uurwerkmaker.
Ieder zijn smaak, maar je kiest een antieke klok toch om meerdere redenen?
Een klok met slagwerk hoort gewoon te slaan:S
Persoonlijk vindt ik het een aanfluiting als een klok niet slaat terwijl dat wel zo hoort.
ook kan er in sommige gevallen schade aan het uurwerk ontstaan door wringen van onderdelen vanwege het blokkeren…
Een batterijklok van de Blokker is uiterst stil en kost geen fluit….
Groeten,
Jeroen
Hoi,
Ach soms is het vervelend voor de buren. Sommige mensen worden er wakker van. Of vind je zelf het tikken en slaan geweldig maar de
wederhelft is wat minder enthousiast.
Je kan ook gewoon alleen het gaanwerk opdraaien. Meestal links niet, rechts wel opdraaien of optrekken.
Of het hamerstangetje anders afstellen. Dan slaat die minder hard. Of een stukje fietsband op de bel lijmen zal ook wel helpen.
Het hamertje kun je met een schroefje er af halen.
Maar het mooist is natuurlijk als de klok echt een klok mag zijn. Anders is het alleen maar een wijzerplaat met wijzers. Toch?
En als we het over een torenuurwerk hebben met het bijbehorende bronzen klokkenspel kan ik me voorstellen dat je de klokken nog even
niet ophangt…..
Succes met de al dan niet geluid matigende maatregelen,
Gegroet,
Martien
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?