balansuurwerk

• Corry van der Valk

Goedemiddag,

Weet misschien iemand raad met het regelen van een balansuurwerk?

Ik heb een balansklokje en de veer van de balans was niet meer in orde. Deze heb ik vervangen. Volgens heer Eykelkamp een heel klein drupje olie aangebracht aan weerszijden van de veer. Het klokje loopt geweldig en slaat maar, het loopt steeds achter, tot wel een paar uur per dag. Het schijfje op het balansje staat geheel naar rechts + en het klokje loopt stabiel. Ik krijg het met geen mogelijkheid geregeld.

Weet iemand hier misschien raad op??

Bij voorbaat dank en ik kijk uit naar e.v.t. reacties.

Corry van der Valk

• warrie

Hi Corry,

ik ga uit van een Hermle balans:

als een balansuurwerk na max. inregelen nog te snel loopt, is de uitslag van de balans te klein.

Er moet dus ergens verlies van energie zijn.

Ontspan de veren, controleer alle tappen op overmatige speling. Ook die van de veertrommels. Zonodig verbussen.

Zijn alle tappen schoon?

Loopt de balans te zwaar?

Zet de balans in een bankschroefje en draai het balanswiel 270 graden ( 3/4 omwenteling ) en laat los.

Deze moet dan 3-5 minuten oscilleren. Test niet geslaagd: dan toch maar een reiniging. Ik doe dat ultrasoon met wasbenzine. Daarna droogföhnen.

Over het gebruik van olie lopen de meningen uiteen. In ieder geval alleen een miniscuul drupje waar de draad door het steentje loopt, boven en onder. Zichtbare olie weghalen.

Veel succes met oplossen van het probleem.

Groet,

Warrie

.

• warrie

Nog één aanvulling:

ultrasoon reinigen doe ik in een apart klein bakje in de ultrasoon. Ik vul de ultrasoon niet geheel met wasbenzine.

• Corry van der Valk

Dank je wel Warrie voor de deskundige informatie!

Met vriendelijke groet,

Corry