koekoeksklok: probleem met slinger

• Marja

Hallo forum leden,

Ik heb vandaag een 40 jaar oude koekoeksklok gekocht. Als ik de slinger eraf heb, loopt het slingermechanisme goed, de tijd loopt door en de koekoek komt op tijd uit zijn hokje, blaasbalgen doen het ook goed. Maar als ik de slinger er aan hang, stopt het slingermechanisme ermee. Hoe kan dit? Kan ik dit makkelijk verhelpen?

Ik hoop dat iemand reageert! Alvast bedankt…

groeten Marja

• warrie

Je zou kunnen onderzoeken of de slinger goed in de gaffel hangt. Je kunt dit controleren door van onderen af met een zaklantaarn in de kast te kijken, terwijl de kast aan de muur hangt. De gaffel is het langwerpig oog waar de slinger door heen loopt.

De slinger moet ongeveer in het midden zitten. Loopt deze tegen de voor- of achterkant aan dan zal het uurwerk na enkele minuten stoppen.

Ook controleren of de gaffel niet te nauw en verbogen is. De slinger moet net in de gaffel kunnen bewegen.

Succes,

Warrie

• Hilbert

Heb je al gekeken naar de slingerveer? Als deze aan een kant is gebroken, loopt hij alleen zonder slinger

• Martin Meijer

Hallo Marja,

In een koekoeksklok zit geen slingerveer, dus daar hoeft niet naar gekeken te worden! Als de slinger hangt zoals beschreven door Warrie en hij doet het nog steeds niet dan is het waarschijnlijk dat het uurwerk vuil is. Er kunnen in de loop van de tijd ook wat lagertjes zijn uitgesleten. Mijn advies: ga naar een goede vakman en laat die er naar kijken. Als het uurwerk dan gerepareerd moet worden dan krijgt u ook nog garantie op de uitgevoerde reparatie. Ik geef twee jaar garantie op de reparatie.

Als u in de buurt van Assen woont dan wil ik wel naar uw klok kijken.

Met vriendelijke groet, Martin Meijer uurwerkmaker te Beilen.