slagwerk met sluitschijf afstellen

• Jan-Willem

Als klokkenliefhebber heb ik zelf al enkele klokken van mijzelf met succes gerepareerd en/of schoongemaakt. Alleen zoek ik nog een duidelijke handleiding of fotoreportage voor het afstellen van slagwerk met een zogenaamde sluitschijf met aftaster. Dus niet voor het Duitse model met alle stangetjes, dat heb ik al.

Is er iemand die dat heeft of een heel duidelijke beschrijving. Dit is iets wat ik (voorlopig) nog lastig vind.

Alvast bedankt.

mvg

Jan-Willem

• Martin Meijer

Hallo Jan-Willem,

Wat voor een soort klok of uurwerk bedoel je met een sluitschijf? Staartklok of b.v. een franse pendule.

Groeten Martin Meijer.

• Jan-Willem

Martin,

Het gaat om een pendule waarvan de klepel zichtbaar is door verschillende smalle facetgeslepen ruitjes. Het middenstuk is vrij hoog en de pendule loopt aan beide zijde stijl af naar beneden. Er staat geen merk op de platines of het uurwerk, alleen het ingeslagen cijfer 22.

De ronde sluitschijf heeft verschillende uitsparingen die varieren in grootte, voor het slaan van de uren. In de uitsparingen moet een metaalkleurig enigszin v-vormige taster vallen die weer wordt aangedreven door het scheppertje. Vanaf de uuras met 2 enigszins maanvormige uitstulpingen (verschillend in grootte) wordt een ander metaalkleurig v-vormige taster bedient die de eerste taster wegdrukt van het scheppertje. Ik weet de exacte benamingen niet.

Het samenspel tussen deze elementen en het scheppertje is mij niet helemaal duidelijk. Althans de juiste afstelling voor bijv. 12 uur. Als dat lukt dan moet het slagwerk op de andere uren ook goed gaan.

Ik hoop dat ik enigszins duidelijk ben geweest in mijn omschrijving.

met vriendelijke groeten,

Jan-Willem

• Martin Meijer

Hallo Jan-Willem,

Volgen mij gaat om een Franse pendule. De lichter met het metaalkleurige v is de stuitlichter, de andere lichter aan de voorkant heet de uitlichter.

Als de klok 12 heeft geslagen dan moet de stuitlichter net in de grootste uitsparing vallen van het sluitschijf ( de schijf die de slagen “telt”).

Als het niet lukt dan kan je mij altijd bellen 0593-526660

Groeten Martin Meijer uurwerkmaker.