warmink klok slaat om kwart over de uren en kwart voor half uur

• boomsma

Hallo,

Weet niet of iemand nog reageert aangezien er alleen oude berichten op staan, ik waag toch maar een poging.

Ik heb een warmink hang klok geerfd van mijn oma. De klok slaat om kwart over voor de hele uren en om kwart voor voor het halve uur. Hoe krijg ik dit weer goed?

Gr.

• rudi2

de grote wijzer er afhalen.

in de wijzer zit een vierkantje dat je kan verzetten .

met een tangetje het vierkantje vasthouden en dan de wijzer verdraaien.

als het te vast zit dan wel uitkijken anders verbuigt de wijzer.

dus dan eerst proberen los te maken eventueel met een beetje kruip olie.

succes Rudi2

• Martin Meijer

De minuutwijzer eraf halen en een kwartslag draaien en er weerop zetten. Als de klok niet op tijd slaat kan inderdaad het vierkantje verdraaid worden bij sommige klokken. Het beste kan je dat verdraaien door een vierkant stukje staal of een klein vierkant vijltje erin te zetten en te verdraaien. Met een kleine tang wil het wel lukken maar de kans op uitschieten is wel aanwezig.

Groeten Martin Meijer.

• boomsma

Bedankt voor de snelle reacties! Ik zal proberen of mij dit gaat lukken, ben niet zo “technisch” aangelegd. Wil ook niet iets vernielen. Maar zal een voorzichtige poging wagen. Bedankt voor de tips, ik laat nog weten of het is gelukt.

• boomsma

Mijn man heeft eindeljk de klok van de muur gehaald. Ik zie wel een vierkantje aan de wijzer maar volgens mij zit die aan de wijzer vast. Ik heb de wijzer nu een kwartslag gedraaid en bijj het op tijd zetten van de klok sloeg de klok op de hele en halve uren! Hoe simpel kan het zijn :-) Dus nogmaals heel erg bedankt voor de tips!

Mag ik zo vrij zijn nog een vraag te stellen, misschien domme vragen hoor maar ik heb nl. Helemaal geen verstand van zulke klokken. Deze klok van mijn oma geerfd, en wil m graag werkend in huis hangen.

Vraag 1. Hebben jullie tips voor als een klok wel slaat maar niet hrt juiste aantal slagen?

Vraag 2. Ik krijg nu nadat ik de wijzer kwartslag heb gedraaid en klok weer aan muur heb gehangen de klok niet aan de praat. Weet niet precies hoe je het noemt maar de “slinger” blijft niet heen en weer gaan, maar stopt. Hebben jullie tips om dit goed te krijgen?

Vraag 3. Als ik de klok aan de praat krijg, hoe vaak moet ik dan de gewichten omhoog doen?

Alvast dank voor reactie.

• rob assink

dit is eenvoudig te verhelpen . wijzer is er af geweest en weer verkeerd erop gezet .

draai het moertje van de wijzers af haal de minuutwijzer eraf en zet hem erop met een

verdraaing van een kwart slag, daarna moertje erop en hij slaat weer op half en heel.

ps uurwijzer voorzichtig iets verdraaien. anders staat die niet goed . dan is alles weer goeed

succes.

• rudi2

1 als de klok niet het juiste aantal uren slaat.

dan moet je de klok op het hele uur zetten. laten slaan,en dan de kleine wijzer op het juiste uur zetten.

kijk of de klok recht hangt.

2 dan aanslingeren en naar de tik luisteren is deze onregelmatig

dan moet je proberen of de klok wel loopt als je de klok een beetje schuin hangt.

zoja dan is het anker uit het lood.

of de klok is vuil.

als je er geen verstand van hebt dan adviseer ik een vakman.

zelf niet gaan knoeien.

3 als de klok loopt dan optrekken wanner nodig is hangt af van de lengte van de ketting.

en of het een weekloper is of een dag loper

maar dat is nog het minste probleem

Rudi

• boomsma

Bedankt voor de reacties! De klok loopt nu goed en slaat ook juiste aantal keer. En ik moet elke dag de gewichten omhoog zetten anders gaat ie achter lopen :-) ben zo blij dat t klokje van mn overleden oma nu hier in huis hangt en werkt dus nogmaals super bedankt voor jullie hulp!

• K.v.d.Wal

Geachte heer Boomsma,de wijzers van de klok zitten vrij stevig op een ronde as.Met enige kracht kunt je de wijzer in de juiste richting bewegen.