onze friese staart / notaris klok

• mamayn

Goedendag,

Ik ben niet helemaal zeker maar ik heb een friese staart of notarisklok. Echter de klok werkt niet naar behoren. Als de kleper eraf is tikt ie snel maar goed, zelf de dagaanduiding loopt mee. Zodra de klepel eraan gaan stopt ie na ongeveer 10 minuten minuut. De klok hangt waterpas. Na lang turen in de kast valt met op de alleen het eerste tandwiel en het twee tandwiel bewegen. de tandwielen eronder doen niet. weet niet of dit zo langzaam beweegt dat het eigenlijk niet opvalt?

Kan iemand mij advies geven om deze klok weer werkend te krijgen

Alvast dank

• ducable

Misschien naar een goed bedoelende serieuze hobbyist gaan?:D

Klok kan wel waterpas hangen maar dat wil niet zeggen de de klok ook goed op die stand afgesteld is.Het uurwerk kan scheeftikken.Dit is te kontroleren als je de klok iets naar links of rechts scheef hangt.

Je luisterd dan of de tikken regelmatig klinken.Als dit het geval is terwijl de klok niet recht hangt zul je de gaffel iets naar links of rechts moeten verbuigen.

Lukt dit niet vraag het dan maar aan Ton of Martin die weten wel hoe dat moet.Ik ga niet zeggen dat je ermee naar een vakman moet gaan!

• mamayn

Goedendag Ducable

Vanochtend de klok iets scheef naar rechts gehangen. de slinger een tikje gegeven en hij loopt nu inmiddels al anderhalf uur.

Ik zal vanmiddag kijken of ik de gaffel iets kan verbuigen.

Bedankt voor het meedenken

Groeten

Manon

• Ducable

als je de klok recht hangt moet je eigenlijk een denkbeeldige loodlijn trekken.

De tikken links en rechts moeten dan even ver van de lijn af plaatsvinden.

Dit noem je rechttikkend.In uw geval zal de gaffel dan naar rechts verbogen moeten worden.

Het beste met 2 handen uit te voeren.

De gaffel met de rechterhand zo hoog mogelijk tegenhouden en dan met de linkerhand laag bij de gaffel naar rechts drukken.

Laat even weten of het gelukt is?Groet Ducable.

• mamayn

Hoi Ducable

Het lukt niet om de gaffel te buigen. Is het een probleem om de klok iets scheef te laten hangen. Het valt niet op dat ie scheef hangt.

groeten

Manon

• ducable

Nee hoor maakt niet uit.Alleen als het erg veel is is het hooguit niet zo fraai,maar kwaad kan het niet.