Opmerking betr.reparatie van klokken

• Tiidmasine

Beste Ton,

Heb met aandacht je “verhaal” gelezen en in zekere zin erg herkenbaar. Ik ben 60 jaar en heb in de periode 68-71 bij Tektronix gewerkt en in die tijd een cursus electronica technicus NERG gedaan. Na mijn diensttijd jaren werkzaam geweest als electronicamonteur (radio, tv, zendapparatuur etc) en sinds 16 jaar zelfstandig IT'er. Mijn grootse hobby zijn mechanische klokken. We hebben een verzameling van ruim 30 klokken in huis welke meestal gekocht zijn als opknapper en/of defect. Heb alles zelf hersteld en opgeknapt. De praktijk is gewoon de beste leermeester. Ik zoek het klokkenwerk ook niet te breed. Kan wel een opsomming maken maar op een deel van mijn website staan de meeste van onze klokken: www.tiidmasine.nl (bovenste optie) Wat jaarpendules betreft zit ik nog in de “leerfase”. Zal derden ook nog niet aanbieden ze te herstellen totdat het routine wordt. Over reparatiewerk door vakman en hobbyist: kom in mijn werk bij mensen waar ik ook wel klokken voor herstel. Opvallend daarbij is dat een aantal van de aangeboden klokken onderhanden zijn geweest bij een lokale (opgeleide) klokkenmaker die er min of meer een puinzooi van maakt. Dat bevestigt ook al weer dat niet elke “vakman” zijn vak verstaat en niet elke hobbyist een “knoeier” is. Belangrijk is dat je als hobbyist je grenzen kent en je daar aan houdt.

M.v.g. Peter

• Ton de Bruijn

Peter bedankt voor je verhaal.

Het zou leuk zijn als meerdere klokhobbyïsten via foto's eens laten zien waartoe ze in staat zijn,

zoals eigen verzamelingen of eigen ontwerpen.

Een deel van mijn verzameling is terug te vinden op:

http://www.klokhus.nl/JaarpendulesNieuweFotoCollage.htm

Groet Ton

• Tiidmasine

Je site staat al maanden bij mijn favorieten !!

Waar ik persoonlijk ook een hoop van geleerd heb zijn filmpjes op Youtube en het internationale forum NAWCC. Beelden zeggen mij vaak veel meer dan alleen tekst zonder afbeeldingen. Daar hameren ze trouwens bij NAWCC ook op: plaats afbeeldingen !!

Voor de jaarlopers heb ik het boek van Mervyn Passmore aangeschaft en binnen kort gaat ook de Horolovar bijbel er komen. Mooie verzameling jaarlopers op je site trouwens. Sneup regelmatig marktplaats en ebay af. Opvallend is trouwens de bedragen die in Amerika, Australie, Engeland en Duitsland worden gevraagd: veel meer dan hier. (Moet ik er eerlijk bij zeggen dat er soms ook echt mooie stukken worden aangeboden) Ook onderdelen voor jaarlopers zijn in het buitenland makkelijker te krijgen.

Groet, Peter