Beste Martin Meijer,
Ik volg dit forum nu al enkele jaren,maar het valt mij elke keer weer op,dat u in 9 van de 10 keer in uw antwoorden verwijst
naar de z.g.gevestigde uurwerkhersteller-met name uzelf-als zouden de door u genoemde “goedwillende hobbyïsten” altijd slecht werk
leveren en geen garantie geven.
Ook in de gevestigde zaken voor uurwerkherstellers kom je vakmensen en knoeiers tegen.In de 35 jaar dat ik dit werk nu doe
heb ik daar zat voorbeelden van.
In de categorie “goedwillende hobbyïsten”zitten mensen die zeer professioneel bezig zijn,goede kennis van zaken hebben en qua apparatuur en gereedschappen vaak beter uitgerust zijn dan menig gevestigde uurwerkhersteller.Zij besteden over het algemeen meer tijd en aandacht aan de reparaties tegen minder kosten dan de vakhandel.
Alleen zij voeren het niet uit als hoofdberoep,maar als nevenberoep c.q. hobby.
Kortom,zowel in de vakhandel als bij de hobbyïsten kom je beunhazen tegen maar het gaat mij iets te ver om de hobbyïsten af
te schilderen als figuren die over het algemeen slecht werk leveren.
Een klok of ander apparaat naar een zaak/winkel brengen voor reparatie is ook niet altijd een garantie voor goed werk.
Samengevat:
Geef uw advies als deskundige,maar laat de mensen zelf beslissen wat ze daar mee doen.
Indien een ingreep voor een leek te moeilijk is,en u stelt in z'n algemeenheid “Ga naar een deskundige” ,lijkt mij dat voldoende.
Groeten.Ton de Bruijn–uurwerkreparateur
jaarpendule specialist