Comtoise klok

• Gijs

Hallo,wij hebben een comtoise klok die om het hele en halve uur altijd na acht minuten pas slaat.wie kan mij vertellen hoe ik dit kan oplossen.Ik heb hem ook wel eens terug gezet maar dat helpt niet .bvd.

• lia

hallo

ik denk dat de klok is terug gedraait midden in de secondewijzer zit een busje met recht hoekig gat die is vergaan moet je de de grote wijzer er af halen moet je het busje iets draaien net zolang hij op het uur goed slaat hoop dat dit lukt

groet lia

• Martin Meijer

Hallo Gijs,

Bij een comtoise zit op de minuutwijzer geen bus die je even kan verdraaien. In de wijzer zit een vierkant gat gevijld, waarschijnlijk is dat uitgesleten en moet dat gerepareerd worden. De as verdraaien waar de wijzer op zit is geen optie.Misschien is het handig om even een vakman te raadplegen.

Groeten Martin Meijer uurwerkmaker te Beilen.

• robert

G.M, indien een comtoise klok zoals u schrijft 8 minuten te laat slaat dan staat waarschijnlijk de minutenschijf niet goed te opzichte van de wijzers, het zaagje wat valt als de klok moet gaan slaan valt op de minuten schijf en die bepaald uiteindelijk het aantal slagen, de minuten schijf zit achter de wijzerplaat en deze zal je moeten verwijderen door eerst de schrofjes van de wijzerplaat te verwijderen en dan de wijzers, eerst het moertje dat de grote wijzer vasthoud en dan het schijfje dat de kleine wijzer vasthoud, daarna voorzichtig de kleine wijzer demonteren, nu kan de wijzerplaat van opgelicht worden en dan zie je een koperen schijf met daarop 12 opgebouwde vlakjes waarop een ijzeren staafje rust dit is het zaagje en dat valt op deze koperen schijf (minutenschijf) , nu moet je de klok laten slaan door het slagwerk aan te zetten en dan zie je het zaagje vallen op het minutenrad, nu moet je met het tandwiel dat links naast het minutenrad zit net zolang draaien tot dat de klok 12 slaat dan moet je onmiddelijk het gewcht van het loopwerk even vewijderen, nu staat de klok op 12 uur en nu moeten de wijzers er op omgekeerd zoals bij het afhalen, als alles klopt dan moet het probleem zo verholpen zijn, is dat niet het geval dan zijn de wijzergaatjes uitgesleten en moeten diem opnieuw pas gemaakt worden of een stel nieuwe wijzers.

Bij uitgeleten wijzergaatjes is er iets fout gegaan en dat is het volgende, mensen zetten vaak de klok op tijd door aan de wijzers te draaien en dit mag absoluut niet want daardoor slijten de wijzergaatjes uit.

Ik hoop dat je er nu uitkomt

ik verneem het graag.

Groeten Robert.

• Ducable

Robert,mag ik vragen hoe jij dan een klok op tijd zet?

Hoe zet je een klok een minuutje voor of achteruit zonder dat via de wijzers te doen???

• Rob

Beste Ducable,

Als je voor de klok staat dan moet je het linker deurtje open doen en met je vinger aan het tandwiel draaien dat het verst naar voren zit ( het wisselrad ) je zou ook om het eerst eens uit te willen proberen de klok voorzichtig van de muur te halen, en dan op zijn zijkant te leggen en dan bedoel ik dat de wijzerplaat met de drie naar onder kijkt en daarna open je het deurtje aan de kant van de negen en nu kan je in de klok kijken, dan zie je in het midden het tandwiel dat het dichtst bij de wijzerplaat zit, nu moet daar eens voorzichtig aan draaien en je zult dan zien dat de wijzers mee draaien ( altijd zorgen dat de wijzers vooruit draaien) op deze wijze zet je een comtoiseklok op tijd.

Veel succes.

Laat me eens weten of het gelukt is.

Rob

• Robert

Let op ik heb in mijn bericht van zonet mijn naam verkeerd geschreven het moest Robert zijn.

• jhk

hallo Robert Ik heb al heel wat comtoise`s afgesteld en gerepareerd maar ik kan mij in jou verhaal niet helemaal vinden .Als je in het grote boek van de comtoise kijkt dan staat er dit geschreven .

Afstellen van het wijzerwerk. Het uurrad en het trappenrad zijn meestal aan elkaar geklonken . Wij zullen nu in een aantal stappen het wijzerwerk in de half een positie brengen ( 12.30 uur )

1.. Draai het minutenrad in de positie dat de gevorkte lichter van de grote ontkoppelinrichting op het punt staat af te vallen en het slagwerk het hele uur zal slaan.

2.. Houdt het minutenrad met de ene hand in deze positie terwijl met de andere hand de minutenwijzer word aangebracht en wel zodanig dat de punt van de wijzer naar de zolderplaat van de uurwerkkooi wijst.

3.. Draai nu de minuutwijzer met de punt naar de bodemplaat ( half-uurstand ) .Houdt het minutenrad in deze stand en demonteer de minutenwijzer weer .

4.. Trek met de andere hand het uurrad iets naar voren en uit de engrenage met het wisselrondsel .

5.. Laat de tanden van her uurrad nu zodanig in het wisselrondsel grijpen dat de tastarm van de zaag precies boven de hoek van de trap met de hoogste trede staat ( dit is de half een positie ) .

6.. Plaats nu de uurwijzer met de punt naar rechts boven . Plaats de minuutwijzer met de punt naar beneden . Het wijzerwerk moet nu in de juiste stand half een

( 12.30 uur )staan .

7.. Nu gaan wij over tot een laatste cotrole. Demonteer de wijzers en plaats de wijzerplaat . Monteer de wijzers. Draai het uurwerk in de 3 uur positie . Controleer de wijzer positie . De minuutwijzer moet op het moment dat de gevorkte lichter afvalt en het slagwerk vrij geeft , exact naar de 12 uur stand wijzen . Een kleine afwijking is niet erg en kan indien gewenst door de verbuiging van de wijzerschacht worden opgeheven . De uurwijzer moet exact naar de middelste van de 3 balken wijzen ( 3 uur ). Is er een kleine afwijking dan kan ook hier de schacht van de wijzer iets worden verbogen . Is de afwijking groot dan opnieuw de afstelling controleren ( zie boven ) Opm. verbuig de wijzers nooit aan de klok zelf maar doe dit in een klein klmmetje .

Ik hoop dat dit duidelijk is ook voor de Dhr. Gijs.

Mvg. John

• Gijs

Het is nog niet gelukt met het op de goeie tijd slaan van de klok.

Ik heb de voorplaat eraf gehaald en de schijf met inkepingen los gehaald ook het tandwieltje

daaronder , en wat verdraaid dat de klok 12 keer sloeg en toen de wijzer goed gezet,maar het heeft geen effect.ook wat ik las dat je de zij klep moest los halen ,bij deze heb ik alleen een achterschuif.

De grote tandwielen aan de zijkant zijn alleen voor de kettingen dus die kan je niet draaien.

B.v.d voor de info..Gijs

• jhk

lees wat ik geschreven heb ivb de afstelling