Gustav Becker Regulateur

• Corry van der Valk

Goedemiddag,

Is er iemand die bekend is met de serienummers van de klokken van Gustav Becker? Uiteraard heb ik op internet gekeken maar ik zie niet het nummer er bij wat op mijn klok staat.

Het is een Biedemeier gewicht regulateur met het serienummer : 47647, Freiburg, anker met GB, Selenia? Onder het nummer staat heel klein een 7.

Klok doet het goed, alleen het gewicht ontbreekt. Er is 1 katrol bij dus zal er 1 gewicht aan het uurwerk hebben gezeten. Ik kan een nieuw of gebruikt gewicht kopen maar hoe zwaar zou dit moeten zijn? Is hier een formule voor?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Misschien weet Martin Meier raad?

Mvg, Corry

• Martin Meijer

Hallo Corry,

Volgens de boeken is de klok met dit serienummer gemaakt tussen 1867 en 1872. Op het ogenblik heb ik zo'n klok in reparatie en er hang een gewicht aan van 1000 gram!

Het zijn cylindrische gewichten van messing met lood gevuld.

Groeten Martin Meijer.

• Corry van der Valk

Goedemiddag Martin,

Dank je wel voor je informatie, je helpt me wederom weer enorm. Nu weet ik wat voor een gewicht ik er aan moet hangen.

Overigens doet de Friese klok het nog steeds geweldig.

Hartelijke groet,

Corry

• Corry van der Valk

Goedemiddag Martin,

Vraagje Martin, was het niet gebruikelijk bij Gustav Becker in die tijd dat er een slagwerk aanwezig was? Ik zie niets wat kan duiden op een of ander slagwerk wat er in gezeten heeft, geen overtollige of niet gebruikte gaten. Ook in de kast geen gong of iets dergelijks. Maar wel een secondenwijzer notabene, intrigerend!

Het is een prachtige Biedemeier kast, rank met sierlijke mahonie houten tollen, jammer genoeg mis ik er een, dus ik moet op zoek.

Met hartelijke groet en succes met je reparatie,

Corry

• Freek Klein-Hesselink

Als je een houten tol zoekt probeer het eens bij Joke klok onderdelen zij heeft veel uur werken en onder delen te koop ook van een gewicht regulator. Heb er al een hoop onderdelen en klokken gekocht.

• Corry van der Valk

Goedenavond Freek,

Dank voor je bericht van de site Joke klokonderdelen. Ook ik ben een regelmatige klant van haar en ga zeker bij haar kijken voor onderdelen. In ieder geval hartelijk dank voor je moeite Freek!

met vriendelijke groet,

Corry van der Valk