WUBA Warmink tafelklok

• J.J.van Nieuwkasteel

L.S., Het contragewicht van het slagmechanisme is afgebroken. Hoe kan ik dat op een goede manier repareren.

• Martin Meijer

Hallo,

Wat bedoeld u wet een contra gewicht?

Martin Meijer uurwerkmaker.

• J.J.van Nieuwkasteel

De klok slaat na het opwinden nog een of twee keer en daarna niet meer. Onder het uurwerk ligt in de kast een gewicht dat afgebroken is. Kan ik deze klok redelijkerwijs demonteren. Ik heb zelf veel klokken gedaan maar ben nu boven de zeventig en mijn handen zijn niet meer zo vast. Vandaar mijn vraag

• ducable

Blijft onduidelijk wat U met gewicht bedoeld?Kunt u beschrijven hoe het eruit ziet?

Een tafelklok heeft een slinger of een zweefbalans.

Klein zwart rond stukje metaal wat op de hartlichter zit eraf?Kan de link niet leggen wat er loos is.

• Henk Manders

Hallo, Mijn tante is in het bezit van een wuba warmink tafelklok maar deze loopt per 24 uur ongeveer vijf minuten achter

zou U mij uit kunnen leggen hoe ik dit kan verhelpen klok is voorzien van zweefbalans.

Bij voorbaat dank. Henk

• ducable

Hallo Henk,

Als het uurwerk in goede staat is kun je het als volgt regelen.Is het uurwerk aan onderhoud toe is zal regelen niet helpen,de balans zal dan niet echt reageren op verschuiving van de gewichtjes op de balans.

Als je kijkt naast de zweefbalans op de platinee zie je een + en een - staan.

Op de zweefbalans zie je 2 ronde kleine schijfjes zitten.Balans voorzichtig met je hand stilhouden en met een pincet of klein schroevendraaiertje het schijfje (uit mijn hoofd naar rechts schuiven bij achterlopen)richting de + verschuiven.Omgeveer 1mm.Daarna dag controleren en zonodig herhalen.

reageerd het uurwerk hier niet op zul je ermee naar Ton de Bruin kunnen gaan:D

Of Martin Meyer al naar gelang waar je woont.

• T Mulder

Goede avond,

Ben door toeval deze site tegen gekomen. Mijn vraag als volgt.

Ben 35 jaar in het bezit van een tafelklok van Warmink. Was een huwelijks geschenk. De klok is voorzien van 3 slagwerkenen een zweefbalans.

De zweefbalans is helaas kapot. De veer is gebroken. Heeft u een idee waar ik de zweef balans kompleet kan kopen? Of kunt u mij een klokkenmaker adviseren?

Bij voorbaatdank en met vriendelijke groet,

T Mulder

Binckesstraat 162

Amersfoort

Tel 0653668353