Westminster uurwerk loopt te snel etc

• Hillena

Beste klokkenmakers,

Ik heb een westminster uurwerk pendule gekocht, merk Supre Ancre met voorin 3 gaten, voor het opwinden

vraag 1 Hoe vaak moet ik deze opwinden?, elke dag?, om de dag?…

De klok loopt op 24 uren een 10 minuten te langzaam, Vraag 2 Hoe kan ik deze iets sneller laten lopen?

op de kwartierslag hoor ik een duidelijke tik, maar geen melodie/slaan, ook op het halve uur een duidelijke tik maar dan blijft het ook stil qua melodie/slaan

de klok slaat op het hele uur altijd wel de melodie en de juiste uren,

wat erg grappig is , is dat de klok 5 minuten voor het uur een keer slaat, mag van mij zo blijven want dit is ochtends het waarschuwingen signaal van “ jassen aantrekken” op het uur moeten de kinderen naar school, Vraag 3 hoe zorg ik er voor dat de klok ook de melodie speelt op kwartier en half uur?

De klok heeft geen slinger, Ik dacht ik vermeld dat even dan weten jullie meer

Ik weet veel vragen, maar ik ben idolaat van het westminster slagwerk, het is zo gezellig

Ik hoop dat jullie mij voor uit kunnen helpen en zo ook mijn klok!

Mvg, Hillena

• Martin Meijer

Hallo Hillena,

Als het goed is dan is één keer helemaal opwinden in de week voldoende.

Er zit een balans in en dat is wat lastig af te stellen, op de kloof van de balans is een + en een -. Je ziet daar ook een soort van wijzer die moet naar de + toe.

Voor het niet slaan van de klok zijn diverse problemen op te noemen en het ene probleem zit weer vast aan het andere. En niet alle westminsters zijn gelijk wat afstellen beterft.

Misschien is het slim om met de klok onder je arm eens naar een vakman te gaan.

Het slaan van het uurwerk om 5 voor is een fout in de afstelling, op het hele uur slaat hij dan één slag te weinig!!

Misschien is het slaan van de melodie afgezet, vaak zit aan de rechterkant van de wijzerplaat een hendel waarmee je speelwerk mee afzet.

Groeten Martin Meijer uurwerkmaker te Beilen.

• hillena

Martin,

bedankt voor je antwoord, Ik heb de klok er uit gehaald deze was erg droog, heel spaarzaam gesmeerd met wat naaimachine olie met nadruk op spaarzaam

En toen vond ik ook inderdaad de + - deze heb ik bijgesteld, de klok loopt nu prima op tijd.

Wat betreft de melodie deze doet het alleen op het hele uur , de klok was erg “ pluizig” de stofjes heb ik verwijderd, het slaan op 5 minuten voor het uur is nu ook afgelopen

Omdat ik geen vakvrouw ben heb ik de klok terug geplaatst in de kast, wat ik er uit had gehaald is op exact dezelfde plek terug geplaatst

daarna deed hij het al beter, nu ga ik het een weekje aankijken en dan zal ik hem waarschijnlijk naar de klokken dokter brengen

het is alleen zo dat de klok geen hoge waarde heeft en als dat erg veel gaat kosten zal ik nadenken over een andere, dan ga ik deze uit elkaar halen en kijken of ik hem weer aan de praat krijg, omdat ik het danig interessant vind

Bedankt voor je antwoord!

• Albert

Hallo Hillena;

Martin heeft gelijk als hij zegd dat het een met het andere te maken kan hebben . Nu je al zo ver bent dat je het uurwerk uit de kast hebt, kan je er makkelijk bij en kan je het aan alle kanten bekijken. Nu nog het uitelkaar halen. Als je het durft kijk dan van te voren goed hoe het in elkaar zit, merk de veren. Zorg dat de veren ontspannen zijn alsje ze demonteerd. Maak een schets waar welke tandwiel zit. Op bkwatch.nl word precies verteld hoe je het moet doen met ondersteunig van foto's, zo ook de montage. Ik weet niet waar je woont maar ik wil je eventeel gratis helpen Ik woon in het noord-oosten van het land.

Succes vr gr Albert