Zaanse klok stopt na 10 minuten

• Ossie

Hallo,ik ben een beginner op het gebied van klokken.Onlangs kocht ik een “Zaanse klok” (repro jaren 70) die niet liep.Na het schoonmaken en smeren loopt de klok weer,maar slechts zo'n tien minuten.

Als ik met de hand lichte druk uitoefen op het gewicht (gaande werk) blijft de klok lopen.De gewichten zijn zeker origineel.Weet iemand hoe dit op te lossen is of waar dit aan ligt ?

Alvast bedankt,

met groet

Ossie

• ducable

Met schoonmaken en smeren kom je er dus duidelijk niet.

Een uurwerk van ong 40 jaar oud heeft ook slijtage sporen.

Je zult eerst de tappen moeten polijsten en daarna waar nodig in de uitgesleten tapgaten nieuwe busjes moeten zetten.

Pas daarna zal je klokje weer lopen als vanouds!Vriendelijke groet van een vakman!:D

• Martin Meijer

We hebben niet voor niets een vier jarige opleiding achter de rug! Daarna begint het met evaring opbouwen. En je kan schoonmaken en schoonmaken, daar zit verschil in. Er moet als uurwerkmaker ook geinvesteerd worden in de goede gereedschappen en zonodig moet je die aanpassen aan je eigen behoefte!! Als jij als uurwerkmaker ergens in loondienst komt zal je toch je eigen gereeschap mee moeten nemen, dat is misschien wat vreemd maar met je eigen spullen werk je het best!!!

Martin Meijer,rijksgediplomeerd uurwerkmaker, net zoals de heer ducable!!

• Bert Groener

Hallo,

Meestal is het een kleinigheidje. Ik had hetzelfde en het bleek dat de slinger te dicht tegen de kastwand loopt en zo afgeremd word. Zorg dat de slingerveer recht zit en buig de slinger aan de bovenkant, waar hij aan de achter de slingerveer gehangen wordt, licht naar voren. Hier door komt de slinger verder van de kastwant af en loopt nu vrij. De klok zal nu wel goed lopen, ook al hangt hij niet precies waterpas.

• Ossie

Allen bedankt,het probleem is opgelost .Het hoekstuk waaraan de slinger hangt was verbogen.

Ossie