alweer comtoise van slag

• klok

hallo

Ik heb even jullie advies nodig.

Mijn comtoise is van slag en wel het volgende.

Hij slaat op 1,2,3,4,5 uur netjes de uren maar op 6,7,8,9,10,11,12 12 keer.

Op de halve uren slaat hij gewoon 1 keer.

Is dit slijtage of ?

bart

• Martin Meijer

Hallo Bart,

Waarschijnlijk is de taster die die op het slakkenhuis valt verbogen. Even de wijzerplaat los halen en kijken wat er gebeurd. Heb je er geen verstand van dan even naar een vakman om het probleem op te lossen!!

Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker te Beilen.

• klok

hoi Martin

Deze was inderdaad wat verbogen ,ik heb hem iets terug gebogen en het probleem lijkt opgelost.

Ik had dit al wel gelezen maar vond het vreemd dat de klok op bepaalde uren wel goed sloeg.

Bedankt voor je snelle reactie

Groetjes Bart

• jan

beste baart,

de aftaster die bij de middelste stijl de trappeschijf moet aftasten heeft teveel speling en valt mis als hij verder moet vallen.

de aftaster (morbier) zit rechts achter de wijzerplaat en is een stalen hoekig gebogen dikke ijzerdraad die word gelijd door een messing voork de trappenschijf is een messing schijf die direct achter de wijzers zit hij heeft 12 verspringingen / trappen

sterkten jan

• klok

Hoi Jan

Er is inderdaad wat verbogen,dacht dat ik het opgelost had maar dit was van korte duur.

De klok slaat nu weer 12 keer op het hele uur.

Denk dat ik dit moet laten maken,durf er niet te veel aan te buigen.

Mvg bart

• Martin Meijer

Hallo Bart,

Dat lijkt mij een verstandige beslissing. Zoek wel een goede klokkenmaker daar krijg te tenminste garantie op de reparatie!!

Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker te Beilen.