japy klok

• harry d

hallo,

Uit een erfenis een mooie klok met Japy uurwerk verkregen geen slagwerk, er zit geen slinger bij. Schoon gemaakt, heb een slinger met garen vast gemaakt.

Hij loopt echter te snel meer dan 5min per uur. Kan het gewicht van de slinger niet verder verlagen want dan komt hij tegen de bodem. heb vershillende gewichten geprobeerd, het lukt me niet. Wie weet raad?

groet

Harry

• herman

Waar je het garen hebt vastgemaakt een verlengstuk naar boven maken , ongeveer zo : _/–

Mvrg, Herman

• harry d

hallo Herman

Bedankt voor je antwoord, Dan moet ik dus het asje met de twee gaatjes waar het garen nu aan vast zit afzagen? Anders kan ik het vaste punt van de slinger niet verhogen.

groet

Harry

• herman

Ik zou het afzagen , dan een koperen plaatje op brug solderen. ( denk aan het “oliegaatje” van anker) . +/ 2 cm hoger een gaatje boren en het asje daarplaatsen. Als je het netjes doet ziet niemand het 8-)

Mvrg , Herman

• harry d

hallo Herman,

Ga het proberen, zit boven de as nog een asje, moet nog uitvinden wat de funktie is, anders gaat hij er ook uit, Ik houd je op de hoogte.

groet

Harry

• herman

Loopt dat bovenste asje door binnwerk en komt dat uit aan de wijzerplaat boven de XII ?

• harry d

Ja dat is ‘m. om de wijzerplaat op z’n plek te houden denk ik

• herman

nee , dat is eigenlijk het staafje waar je het draadje ( een deel) van de slingerophanging moet aan moet vastmaken. Als je dan met een sleutelje van voor draait dan word de slingerophanging langer of korter. Ik denk dat het beter met foto lukt , ik weet niet hoe ik hier een foto opkrijg dus ik stel voor dat je me een mail stuurt ( herman@antieke-klokken.com ) zal deze dan beantwoorden met een foto van de achterkant van en pendule werk . Mvrg.

• Martin Meijer

Hallo Harry,

Het is niet erg professioneel om van een antiek uurwerk een stuk af te zagen en er iets op te solderen.

Voor een pendule met een draadje zijn speciale slingers, is de slinger dan nog te lang dan zit er een ander uurwerk in dan wat er oorspronkelijk in heeft gezeten. Zoek een uurwerk wat er wel in past of haal van de onderkant van de nieuwe draadslinger een stukje af. Dat is dan beter dan om het uurwerk te mishandelen!

Met vriendelijke groet Martin Meijer, uurwerkmaker.

• harry d

Hallo Martin,

Bedankt voor je antwoord.

Waarom gaat dit soort klok als hij ouder wordt sneller lopen, dat is tenminste wat ik denk.

Groet

Harry