help!!

• luckyluc09

beste,ik heb enkele klokken(slingerklokken met gewichten)die hetzelfde probleem hebben!? namelijk niet blijven lopen,maar met een lichte hulp door zacht aan het gewicht te trekken wel mooi tikken en blijven lopen??heb reeds gesmeerd en de klokken hangen mooi pas??wat kan ik doen of wat is dit mankement dat ik vaak zie bij klokken?

• lia

hallo

dan is het uurwerk wel smerig ,u kan ook de tandwielen goed schoon maken met een borsteltje

luk dat ook niet kan hij heel droog zijn ,en anders moet hij schoongemaakt worden.dit doen ze het uurwerk in een trilbad ,of als de lagers stuk zijn moet hij helemaal uit elkander .,

• Martin Meijer

Hallo,

Waarschijnlijk zijn de lagers uitgelopen en dan moet de klok inderdaad uit elkaar schoongemaakt en de nieuwe lagers (bussen) er in zetten. De tappen slijten naar èèn kant uit en dat lager moet natuurlijk weer teruggezet worden naar zijn oorspronkelijke plaats. Als je dat niet doet dan hebben de tanden een verkeerde ingrijping en dan loopt het spul helemaal niet!!

Tussen tijds olie geven is eigenlijk niet zo`n goed idee want dan krijg je met het vuil wat er nog tussen de tappen zit een soort slijppasta waardoor de lagers nog sneller gaan slijten.

Als je het uurwerk helemaal goed wil hebben ga dan naar een vakman die heeft er verstand van en als het goed is dan krijg je ook garantie op de uitgevoerde reparatie!!

Groeten Martin Meijer, uurwerkhersteller te Beilen.

• Janwillem

Beste,een uurwerk repareren beroepsmatig is duur,omdat het veel tijd kost,iemand die het voor de hobby doet kan het voor een redelijke prijs doen.

• Ducable

En dan maar terug als de hobbyman het niet goed voor elkaar krijgt.:DEn wie zegt dat een vakkundige reparatie duur is?Een vakman weet dat als hij een uurwerk onderhanden heeft gehad dat het weer jaren zonder problemen goed loopt.Die garantie krijg je bij een hobbyist niet.

• Janwillem

Ducable Schreef:

——————————————————-

> En dan maar terug als de hobbyman het niet goed

> voor elkaar krijgt.:DEn wie zegt dat een

> vakkundige reparatie duur is?Een vakman weet dat

> als hij een uurwerk onderhanden heeft gehad dat

> het weer jaren zonder problemen goed loopt.Die

> garantie krijg je bij een hobbyist niet.

U heeft als vakman het niet begrepen,heb geschreven dat reperatie's tijdrovend kunnen zijn en daardoor de beroepsmatige vakman te duur is,voor een hobby(kan ook een vakman zijn) is tijd niet belangrijk een paar weken geleden heb ik bij een klant een hangklok in orde gemaakt de 25 jaar naar de reperatie goed gelopen heeft maar naar behangen van de muren af en ophangen, niet goed meer liep gerepareerd en na een kop koffie vraagt de klant wat krijg je van mij, mijn antwoord, is garantie,meneer de vakman ik heb niets tegen u maar u moet ook begrijpen dat u moet rekenen als kunt u er niet van leven en de hobbyist hoeft er niet van te leven maar de leuke reacties zijn het belangrijkste.

• ducable

Beste Jan Willem,

Heb nix tegen hobbyisten,het is een prachtig vak en voor sommigen een mooie leuke hobby.Wordt alleen een beetje moe van mensen die ons werk als zijnde duur betitelen.Als vakman moet je in onze branche altyd verdedigen cq uitleggen waarom een reparatie een bepaalde prijs heeft.Terwijl als er iets met hun heilige koe ad hand is men moeiteloos en paar honderd euro aftikt.Ding moet toch weer ryden.Is men na een jaar of anderhalf weer aan de beurt dan accepteerd men dat.Een uurwerk is een mechanisme wat meestal dag en nacht loopt en zal eens in de zoveel tyd onderhoud nodig hebben.Bedoel het niet persoonlijk maar als vakman krijg je soms prachtige uurwerken die door een zgn hobbyist zeer vakkundig gemold zijn.Verder is het gewoon leuk om mensen die in het vak interesse hebben op weg te helpen en advies is altyd gratis!:DVeel plezier met het lopend maken van uurwerken.Groet Ducable.

• Johan

Heb een bl.eiken wandklok,welke op precies op tijd loopt,maar de bim-bam is van slag.

Hij slaat b.v niet om 12 uur,maar 12.15.

En dan slaat hij 11 maal.

Wat ik ook probeer,het lukt me niet de zaak op orde te krijgen.Wie geeft me raad?

Groet,Johan

• rudi2

in de grote wijzer zit een vierkantje,als het goed is kan dit verdraait worden.

voorzichtig doen het kan erg vast zitten.

als het niet gemakkelijk gaat dan even wat kruipolie erop spuiten.

daarna terugzetten, als de wijzer precies twaalf uur anwijst dan staat hij goed.

vervolgens de kleine wijzer terug zetten van 12 uur naar 11 uur dit kan gewoon gedaan worden.

dan is hij weer op slag

• Johan

Hoi Rudi 2,

Bedankt voor je tip,maar ik zie in de grote wijzer geen vierkantje,alleen een fijn staafje waar de wijzers aan vastzitten.

Bedoel je dat ? Ik duf daar namelijk niet zomaar aan te draaien.

groet Johan