afstellen comtoise

• jhk

Hallo

Ik ben in het bezit gekomen van een comtoise met spillengang en achterloper .

Hij loopt prima , maar het slagwerk is niet helemaal in orde .

Ik heb een boek van Johan van Droffelaar restaureer zelf een comtoiseklok.

Bij een gewone comtoise heb ik er al veel nut van gehad en kom er over het algemeen wel uit .Maar deze klok heeft twee slag werken op een bel , een slagwerk is voor het halve uur en de andere voor de hele uren .

Als hij nu gaat slaan blijft hij gewoon doorgaan hij stopt dus niet . ( de hele uren )

Hij loopt naar de onderkant van de zaag en blijft dan staan te hikken en stopt dus niet .

Ik heb van alles nagekeken maar snap er even niks van , het is de afstelling , of ik mis iets aan het uurwerk .

Weet iemand hier raad mee , of weet iemand een comtoise boek waar dit instaat zodat ik kan zien waar de fout zit .

Met andere woorden wie weet raad en kan mij helpen .

Mvg. John

• Martin Meijer

Hallo John,

Waarschijnlijk is de lichter die aan de achterkant loopt en scharnierend is op de uitlichter verbogen.

De korte pen op het stuitrad is te kort of afgebroken.

De lichter die de zaag meeneemt is verbogen zodat de stuitlichter (die daar aan vastzit) de pen op het stuitrad niet stopt.

Drie mogelijkheden om eens te bekijken, ga niet lukraak buigen aan allerlei lichters. Lukt het niet dan een vakman inschakelen!

De slag op het halve uur is denk ik een dwangslag.

Voor verdere uitleg kunt u mij bellen telnr. 0593-526660.

Met vriendelijke groet, Martin Meijer uurwerkmaker te Beilen.

• warrie

Hi John

ik zou het probleem zoeken in de stand van het stuitrad.

Op het moment dat de arreteerlichter na de laatste slag invalt om de zaag op te vangen, moet het stuitrad door een lichter worden opgevangen en gestopt.

Is de schepper niet verbogen ( zelf meegemaakt) waardoor een afwijking ontstaat?

Je zou het slagwerk handmatig kunnen draaien en precies kunnen volgen wat er gebeurt: oorzaak en gevolg. Een leuke puzzle.

Staan er merktekens op rondsel en rad?

Succes en wil je laten weten of dit wat oplevert?

Mvg,

Warrie

• jhk

Hallo Martin en Warrie

Ik ben er achter met jullie hulp .op het stuitrad zit een kleine pen van een 3 MM hoog hier moet de schepper tegen aan lopen . maar hij schampte er net langs af .

Ik heb die lichter iets verbogen en nu werkt het naar behoren .

Bedankt voor jullie hulp .( Nu zoek ik alleen nog een Comtoise boek waar dit soort uurwerken in staan .)

Mocht ik nog een probleem hebben dan horen jullie van mij .

Mvg. John

• Jan

zaag werkt niet goed bij tweede tand van boven alle uren slaat hij goed alleen twaalf uur komt hij bij de tweede tand niet verder wat doe ik verkeerd gr jan

• Martin Meijer

Hallo Jan,

Misschien te veel ruimte in het lager waar de zaag in loopt.

De stangen waar de zaag aan zit verbogen.

Glijd de taster niet van de trappenschijf.

De lichter die in de zaag valt, loopt die wel voldoende vrij.

Groeten Martin Meijer.

• J Dekter

Mijn comtoise ( haantje pm 1815 ) gaat als de gewichten over de helft zijn versnellen en gaat dan voor lopen wel een half uur per 24 uur.

Ook het verstellen ( lager ) van het peertje heeft dan geen invloed. Als de gewichten opgedraaid zijn loopt de klok goed, tot de helft, dan weer die versnelling.

Wie heeft een idee hoe dit mogelijk is. De klok staat op een robuuste stoel en gaat niet voorover hangen als het gewicht zich verplaatst. Ook blijft de slinger zich vrij bewegen.

Groetjes Jan Dekter

• jonckheere

de klok slaat om het kwartier maar te traag

• Ben de Vries

Hallo,ik kan niet de dagwijzer van mijn Comtoise klok op de juiste dag afstellen hoe kan ik dit in het uurwerk dagrad afstellen.

• Martin Meijer

Hallo Ben,

Loopt de datumwijzer wel mee? Als de klok de wijzer aan het verzetten is dan kan je de wijzer niet verzetten. Geen idee op welk tijdstip dat bij jou klok gebeurd, ik stel de klokken altijd zo af dat dat rond middernacht verzet wordt.

Het kan ook zijn dat de veer die het rad waar de wijzer op zit te strak staat, of er zit geen rad in wat de datumwizer aandrijft.

Groeten Martin Meijer uurwerkmaker te Beilen.