restauratie comtoise

• najtreg

Hallo,

Ik heb een oud uurwerk van een comtoise gekocht die ik wil gaan restaureren.

Het is een spillegang van ca. 1820. Het uur werk komt uit een zoncomtoise.

Ik ben al een eind op weg met het schoonmaken (het huis was erg roestig) en kom nu een aantal dingen tegen die of nieuw gekocht of gerepareerd moeten worden.

Ik heb een paar vragen :

- De minutenas is niet voorzien van schroefdraad om de minutenwijzer mee vast te zetten. Is dit normaal ?

- Wat is de functie van de spiraalveer binnenin het windrad ? De veer is gebroken.

- Er is een stukje van de gaffel afgebroken die aan de lepelas zit. Het gaat om het gebogen stukje waar het verbindingsplaatje naar de slinger aan bevestigd wordt.

Nu heb ik wel gedacht om een nieuwe buiging te maken maar dan klopt de verhouding niet meer. Ik zou het liefst de originele lepelas en spillenrad willen gebruiken.

- Het uurwerk loopt en slaat. Hoort dit uurwerk ook de uurslagen te herhalen ? Hoe werkt deze herhaalslag ?

- Wat voor verf werd er gebruikt, kun je het beste gebruiken voor het huis.

Gert Jan

• IJke

Hallo Gert Jan,

Hierbij even een reactie op je vragen.

Voor zover ik weet heeft de minutenas schroefdraad, ik heb het teminste nooit anders gezien. Mogelijk is het voorste stukje afgebroken of beschadigd.

Het drukveertje in de windvleugel zorgt er voor, dat tussen de vleugel en het asje een beetje frictie is. De windvleugel neemt na het slaan als het slagwerk stopt de overtollige energie op. Verder reguleert hij de

tijdsintervallen tussen het slaan. Die tijdsintervallen moeten gelijk en niet te snel zijn. Als het slagwerk stopt mag het niet terug slaan. Dit regel je door het veertje meer of minder druk te geven.

Ik zou de slingerdrijver niet verbuigen. Je hebt n.l. nogal wat lengte nodig om twee haakse bochten te maken, één naar voren en één naar links. Normaal is het zo dat het verbindingsplaatje (van voren gezien)

links iets onder horizontaal licht. Eleganter is om een nieuw bochtje te buigen van de zelfde dikte draad en dit met hard-solderen vast te bevestigen. Als je het netjes afwerkt zie je er niets meer van.

Bijna alle comtoises herhalen na ongeveer 2 minuten de uurslag. Maar uitzonderingen bevestigen de regel. Johan van Droffelaar heeft een leerzaam boekje geschreven met als titel,

“ Restaureer zelf een Comtoiseklok ”. Hierin worden duidelijk de verschillende slagwerken en hun afstelling uitgelegd.

De huizen werden vroeger niet geschilder maar gezwart in de rook van vette kolen. Ik gebruik zelf ouderwetse kachelpoets dat geeft dezelfde matte diep zwarte kleur.

Met vriendelijke groeten, IJke

• warrie

Op de site van “joke klokonderdelen” vind je veel onderdelen van comtoise-uurwerken.

Eeven googlen

Groet,

Warrie

• najtreg

Bedankt IJke,

Ik heb al kachelzwart gekocht. Het “huis” van mijn comtoise was wel erg roestig. Ik heb het d.m.v. electrolytisch ontroesten grotendeels roestvrij gemaakt.

Je ziet nog wel de putjes van de corrosie maar ik vind dat je dat terug mag zien.

Ik ga proberen om een nieuw haakje aan de slingerdrijver te solderen.

De veer voor de windvleugel moet ik nog even bekijken.

Ik ga op zoek naar het boek.

Gert Jan

• najtreg

Hallo Warrie,

Ik had Joke al “ontdekt” maar wil proberen zoveel mogelijk onderdelen uit de klok opnieuw te gebruiken.

Gert Jan