echappement Schatz Royal Mariner scheepsklok

• warrie

Hallo allen,

van mijn Schatz scheepsklok is van het echappement een tap van het ankerrad verbogen. Dus waardeloos geworden.

Ik zoek een goed ankerrad of een goed compleet echappement. Model: http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=upload&a=95&altipa=true

Het zou fantastisch zijn als iemand me daaraan zou kunnen helpen.

Mvg,

Warrie

• Martin Meijer

Hoi Warrie,

Ik heb wel wat onderdelen liggen voor zo`n scheepsklok. Het probleem is dat er veel verschillende echappementen zijn gebruikt. Je kan dus niet zomaar er eentje op goed geluk overzetten. Een verbogen tap is wel weer recht te krijgen, als hij breekt een nieuwe tap inboren, geen probleem voor mij!

Hoe is het met je staartklok met kwartierslag afgelopen? Ik ben daar wel benieuwd naar.

Bel mij maar even hoe of wat.

Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker te Beilen. tel 0593-526660.

• Martin Meijer

Hallo Warrie,

De tap van het ankerrad is recht gebogen, hij loopt weer zoals het moet. Gelukkig is de tap niet afgebroken anders had ik er een nieuwe tap moeten inboren. dat was op zich niet zo erg geweest, de tap was maar 0,18 mm. dik. Tappen van balansassen van zakhorloges zijn een stuk dunner (0,09 mm.) en dat krijg ik ook voor elkaar om in te boren.

Met vriendelijke groeten Martin Meijer, uurwerkhersteller te Beilen.

• warrie

Martin,

ik heb het gerepareerde echappement weer gemonteerd.

Het uurwerk loopt als vanouds.

Je hebt goed werk geleverd dat ik iedereen kan aanbevelen!

Mvg,

Warrie

• Ton Borgmeijer

Beste mensen,

Wie kan mij helpen aan een passend echappement voor mijn Schatz Royal Mariner scheepsklok ?

graag reacties per mail. wellicht is er nog een foto nodig ?

Mvg Ton.

• Martin Meijer

Hallo Ton,

Schatz heeft verschillende soorten echappementen gebruikt in de loop der jaren!! Maar wat is het probleem, misschien is het te repareren.

Groet Martin Meijer, uurwerkmaker te Beilen.

• Peter

Hallo Martin, ik heb onze scheepsklok door een klokkenmaker laten reviseren, heeft al meedere klokjes voor ons gedaan.

Hij is al verbust etc. etc. etc. maar hij kan hem niet afmaken, er is iets afgebroken bij of in het echappement en daar kan hij helaas niet aankomen.

Zelf heb ik er geheel geen kaas van gegeten, heb de klok ook nog niet retour gekregen (hij is onderweg)

De klok is van +/- 1970, (slechte serie is mij verteld) dus de klok is al klaar op dat ene onderdeel na.

Wat zou het mij in het uiterste geval moeten kosten om hem door u na te laten kijken? er moet dus alleen nog een nw echappement in.

Ik heb hem gekocht op marktplaat, maar de verkoper beweerd dat hij goed was.

Daar moet je het dan maar mee doen.

Vr. gr. Peter

• warrie

ik heb zelf een Schatz Royal Mariner en herken het probleem.

Het zwakke punt is het platform echappement. Op een of ander moment moet het ankerrad worden verbust ( gunstigste geval) of is de tap afgebroken en moet worden vervangen.

Eén keer heb ik een gloednieuw echappement kunnen vinden.

Er zijn enkele mogelijkheden.

* zoals Martin aangeeft, laten repareren door een nieuwe tap te laten plaatsen.

* een donoruurwerk vinden, waarvan het echappement kan worden gebruikt.

*van de firma FHS een vervangingsuurwerk (laten) monteren. Dat houdt in eveneens een andere wijzerplaat. Niet goedkoop, zeg maar prijzig.

Succes,

Warrie

• Martin Meijer

Hallo Peter,

Bel mij even, dat werkt wat prettiger, 0593-526660.

Groeten Martin Meijer.

• Piet

Mijn klok slaat 22 glazen bij elk half uur.

Hoe kan ik hem weer goed afstellen.

Weet iemand raad?

Piet