Klokje laten lopen

• Carla

Hallo,

Ik ben geen (wannabe) klokkenmaker, maar wat ik op mijn werk in het verpleeghuis wel vaak doe, is Zaanse klokken (e.d.) op tijd laten lopen en soms hang ik er één een beetje scheef zodat ie ook blijft lopen. (Ja, ik weet dat dat ook anders kan, maar als een klok het doet door ‘m een centimetertje scheef te hangen ben ik al blij haha). Nu heb ik een Zaans klokje mee naar huis genomen, want één van m’n bewoners wilde na de verhuizing zelf de slinger er in hangen en had ‘m via ’t gat, waar het kettinkje voor 't gewicht uit komt, naar binnen gepropt.

Die heb ik er zonder problemen weer uitgekregen gelukkig.

Nu is het volgende aan de hand, zonder slinger tikt de klok er vrolijk op los, zonder te stoppen. Zodra de slinger er aan hangt, stopt ie na een halve minuut. Het zit 'm niet in het rechttikken (heet dat zo?), want dat heb ik inmiddels wel onder de knie :)

Ik begrijp dat jullie nu popelen om te zeggen: demonteren, schoonmaken, smeren, in elkaar zetten… maar dat laat ik liever aan anderen over. Ik vroeg me alleen af of er misschien iets eenvoudigs is wat ik zelf nog zou kunnen proberen, omdat ie zonder slinger wel blijft lopen en met slinger niet.

Ik hoop dat iemand iets weet. Alvast bedankt!

• gh vogel

u kunt het uurwerk inspuiten met sonax mos2oil komt uit duitsland over het algemeen lopen dan alle klokken weer als nieuw

• martin meijer

Hallo Carla,

Het is niet verstandig om, wat voor spuitbus dan ook, op je uurwerk los te laten!!!!! Het probleem is dat je onderdelen gaat smeren die niet gesmeerd mogen worden.Inderdaad zal de klok in eerste instantie misschien wel gaan lopen maar later komen er problemen van vastkoeken van olieresten aan allerlei onderdelen. Misschien is de slingerveer gebroken door de ruwe behandeling van de eigenaar van de klok? Even achterin kijken of de slingerveer niet gebroken is. En gelijk even kijken of er rond en op de tappen van de raderen geen aangekoekte olie zit. Als dat wel het geval is zou een schoonmaak beurt niet verkeerd zijn. Je ziet ook maar een kant van de klok!

Met vriendelijke groet, Martin Meijer, uurwerkmaker te Beilen.

• ducable

Nou doe mij maar een doos spuitbussen Sonax olie Martin!Hoeven we niets meer te demonteren en te verbussen!

Slijtage verdwijnt als sneeuw voor de zon en je bent zo klaar!

Garantie tot aan de deur en easy mony!Dat we daar niet eerder aan gedacht hebben.

Hele opleiding voor nix gedaan sukkels dat we zijn:D:D:D

• Carla

Bedankt voor jullie reacties!

Niet gevreesd! Ik ga niet zelf met olie aan de gang :)

Ik begin nu te denken dat ik een onderdeel mis in de klok. Ik zocht nl. op google afbeeldingen wat de slingerveer precies was, toen vond ik een schematisch plaatje waarop ik zag dat je eerst de slingerveer hebt, dan slingertussenstuk (die door de gaffel gaat) en dat daaraan dan de slinger moet hangen.

Wat ik in dit klokje zie, is helemaal bovenaan een pennetje met aan het uiteinde 2 buigbare metalen flapjes (met een beetje fantasie lijkt het op een zekering van een auto). Op die 2 flapjes zit een beetje soldeer, daar zou misschien de slingerveer moeten zitten? Vervolgens zie ik geen slingertussenstuk en heb ik als los onderdeel alleen de slinger zelf.

Ik heb wel een foto, maar misschien kan iemand me uitleggen hoe ik die upload? Of misschien snappen jullie mijn verhaal zo ook wel.

Ik zie geen aangekoekte olie, 't ziet er heel schoon uit allemaal.

• Carla

Carla Schreef:

——————————————————-

> Wat ik in dit klokje zie, is helemaal bovenaan een

> pennetje met aan het uiteinde 2 buigbare metalen

> flapjes (met een beetje fantasie lijkt het op een

> zekering van een auto). Op die 2 flapjes zit een

> beetje soldeer, daar zou misschien de slingerveer

> moeten zitten?

Nog even verder gezocht, zie ik dat die 2 flapjes eigenlijk al de slingerveer is, maar dat dat onderdeel dus stuk is! Die kan ik toch wel zelf vervangen hè? (Ik ben wel een beetje handig :) ) Moet ik nog even uitzoeken waar ik die kan kopen, en het slingertussenstuk…tips? Of denk ik nu te makkelijk?

• Carla

Ik denk dat je hier de foto kunt zien…

http://picasaweb.google.com/cavdmeent/DropBox?authkey=Gv1sRgCKDB4bHu_ZyU-gE#5526909824586251426

• martin meijer

Hallo Carla,

Goed gedaan die foto(tu). Ik wil je wel een slingerveer opsturen maar dan moet ik even weten hoe de haak van de slinger eruit ziet. Is het een haak van een messing draad of is het een haak van een omgebogen plaatje messing met een sleufje erin? Die slingerveer die er aan hangt kan inderdaad in de prullenbak.

Groetjes Martin Meijer.

• martin meijer

Zo'n spuitbus repareert ook wel een kapotte slingerveer, anders hoef ik die spuitbus niet!!!:D

,

• Carla

Hallo Martin,

Fijn dat je de slingerveer op wilt sturen! De slinger is een haak van messing draad. Heb ik behalve de slingerveer ook nog het slingertussenstuk nodig, of kan de slinger aan de slingerveer gehangen worden? Ik mis overigens ook het moertje wat onder het gewichtje van de slinger moet hangen. Is dat iets wat je ook op kunt sturen, of moet ik dan langs een klokkenmaker in de buurt om ‘m te passen? Volgens m’n schuifmaat is de doorsnee 2 mm.

Ik heb nog 2 foto's toegevoegd, 1 van de haak, 1 van het gewichtje.

http://picasaweb.google.nl/cavdmeent/DropBox?authkey=Gv1sRgCKDB4bHu_ZyU-gE#

Alvast bedankt maar weer!

Carla