Hallo,
Ik ben geen (wannabe) klokkenmaker, maar wat ik op mijn werk in het verpleeghuis wel vaak doe, is Zaanse klokken (e.d.) op tijd laten lopen en soms hang ik er één een beetje scheef zodat ie ook blijft lopen. (Ja, ik weet dat dat ook anders kan, maar als een klok het doet door ‘m een centimetertje scheef te hangen ben ik al blij haha). Nu heb ik een Zaans klokje mee naar huis genomen, want één van m’n bewoners wilde na de verhuizing zelf de slinger er in hangen en had ‘m via ’t gat, waar het kettinkje voor 't gewicht uit komt, naar binnen gepropt.
Die heb ik er zonder problemen weer uitgekregen gelukkig.
Nu is het volgende aan de hand, zonder slinger tikt de klok er vrolijk op los, zonder te stoppen. Zodra de slinger er aan hangt, stopt ie na een halve minuut. Het zit 'm niet in het rechttikken (heet dat zo?), want dat heb ik inmiddels wel onder de knie
Ik begrijp dat jullie nu popelen om te zeggen: demonteren, schoonmaken, smeren, in elkaar zetten… maar dat laat ik liever aan anderen over. Ik vroeg me alleen af of er misschien iets eenvoudigs is wat ik zelf nog zou kunnen proberen, omdat ie zonder slinger wel blijft lopen en met slinger niet.
Ik hoop dat iemand iets weet. Alvast bedankt!