Pfeilkreuz wijzerplaat?

• Freddy

Hallo, ik heb een mooie oude wandklok die perfect loopt en slaat. Op het uurwerk staat Pfeilkreuz althans dat logo.

Ik ga er dan ook vanuit dat deze klok tussen 1910 en 1930 is gemaakt.

Ik zie in de kast twee gaatjes waar iets opgezeten heeft, was dit mogenlijk een typeplaatje of iets dergelijks. Zie pijlen, het zit op de achtewand net boven de spiegel.

2e vraag op de wijzerplaat staat made in west germany waardoor ik denk dat deze ooit vervangen is. Volgens mij is west germany van na de 2e wereldoorlog toch?

Als deze niet orgineel is heeft iemand dan misschien nog wel een orginele wijzerplaat??

met vriendelijk groet Freddy

• martin meijer

Hallo Freddy,

Daar heeft geen typeplaatje gezeten maar een inrichting om de gongstaven vast te zetten als de klok wordt vervoerd.

Bij de meeste klokken is dat eruit gesloopt, als je niet weet waarvoor iets is dan sloop je dat eruit!!! Als je de klok vervoerd dan kunnen de gongstaven zo gaan trillen dat ze beschadigd raken, keuken papier ertussen is ook een oplossing, maar dat had je vroeger niet! Zo te zien is de wijzerplaat nieuw. de oude zal wel verpoetst zijn dat zie ik wel vaker bij dit soort klokken. Met een nieuwe wijzerplaat ziet zo'n klok er niet uit vind ik, maar ja ieder zijn smaak. Zo'n oude wijzerplaat kan wel weer opgeschilderd worden, je ziet dan geen verschil met een wijzerplaat uit die tijd die er nog prima uitziet!!

Met vriendelijke groet, Martin Meijer, uurwerkmaker te Beilen.

• freddy

Martin bedankt voor je reaktie, weet jij ook hoe hoe de originele wijzerplaat eruit zag? En heb je een foto van zo'n inrichting om de gongstaven vast te zetten. Dan weet ik waar ik naar kan/moet zoeken. Wil de klok weer in de oude staat hebben.

met vriendelijke groet Freddy

• martin meijer

Freddy,

Het is lastig om precies te zeggen wat voor een wijzerplaat erop zat. Er zijn natuurlijk verschillende modellen geweest.

Ik zal kijken of ik een klok tegen kom met zo'n inrichting, dat kan nog wel even duren want de meeste zijn eruit gehaald.

Groeten Martin Meijer.

• jan fens

http://cgi.ebay.nl/ALTER-Regulator-PFEILKREUZ-JUNGHANS-Pendeluhr-Wanduhr_W0QQitemZ250686215507QQihZ015QQcategoryZ81933QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewIte

Kijk maar ff naar deze klok. Is net zo 1 als die van mij.

Ook met 1 gongstaaf. Maar prachtig geluid.

m.vr.gr.

Jan