Friese staartklok

• Simons

L.S.,

Sinds kort ben ik - via een erfenis - in het bezit van een Friese staartklok met één gewicht;

friese staartklok

De klok belt op het hele en halve uur, maar ook nog op het kwartier.

Wil de klok blijven lopen dan moet ik gemiddeld om de 6 à 8 uur het gewicht optrekken.

Ik vind dat een vrij korte tijdspanne en onhandig in het gebruik.

Kan mij iemand laten weten of dit een normale tijdsduur is.

Kan ik hier iets aan veranderen ? Kan het slaan op het halve uur en de kwartieren misschien onderdrukt worden.

Bij voorbaat mijn dank voor uw antwoord.

J.H.M.M. Simons

simons17@xs4all.nl

• willem smetz

Hallo,

Je bent in het bezit van een klok met een dag uurwerk.

Normaal heeft zo"n klok een weekuurwerk, en behoef je deze maar 1 keer per week op te trekken.

Kwartierslag is niet zomaar af te zetten vereist nodige vakkennis om dit te doen (als het al mogelijk is)

• martin meijer

Geachte heer,

Dit is niet de normale gang van zaken. Bij een Friese staartklok is het normaal dat deze twee keer per dag wordt opgetrokken. Aan een klok met enkel slagwerk zit 5 el (3,44m) ketting en aan een klok met dubbel slagwerk 6 el (4,12m).

Het slaan kan niet onderdrukt worden, achter op de klok zit een schijf die het aantal slagen regelt. Als u dat gaat of wil veranderen gaat dat wel ten koste van de klok. Ik betwijfel ook of er een vakman te vinden is die dat zou willen doen!

U zal met uw fraaie erfenis moeten leven. Misschien is wel de slag op de bel wat in te tomen. Ook daarvoor kunt u het beste naar een vakman gaan.

Met vriendelijke groet, Martin Meijer uurwerkmaker te Beilen.