hoe kan ik klok laten lopen

• Kin Wei Hsien

Mijn moeder is in het bezit gekomen van een oude klok, maar we weten niet hoe we deze moeten laten lopen. Er zit geen sleutel of sleutelgat bij om de klok op te winden. Wel zitten er twee gewichten aan, één voor het geluid en als het goed is, een ander om de klok te laten lopen.

Deze hangen beide aan de klok, het geluid doet het wel, maar de klok loopt niet. Ik geef de slinger een zwiep en na een tijdje stopt hij. Kan iemand mij uitleggen hoe ik deze klok kan ‘opwinden’ of iets dergelijk?

Groeten,

Kin Wei

• Hans van der Hek

hallo,je moet voorzichtig aan het losse eind van de ketting trekken en het gewicht een beetje optillen,dan kun je hem tot bovenaan optrekken.als hij dan gelijkmatig tikt doet hij het misschien anders moet hij waarschijnlijk gesmeerd worden

groet Hans

• Kin Wei Hsien

Dank je voor je antwoord. Ik heb het geprobeerd, maar er is geen beweging er in te krijgen in de ketting. Het is zo'n Zaanse klok met het opschrift ‘nu elck syn sin’.

• Peter

Kin Wei Hsien,

Kijk op mijn website hoe ik klokken te koop heb zo maak ik ze schoon en

dan lopen ze weer meer dan 10 jaar prbleemloos.

Voor kontakt www.klokhus.nl

• henk

hallo

als je de ketting niet naar boven krijg zal hij er wel af zijn gegaan

als je de wijzer er af doet en onder het uurwerk zitten twee schroeven hal je het uurwerk er uit leg de ketting er goed op en zet het uurwerk er weer in .moet lukken schoon maken is ook een keusmaar dat laatste zou ik nog even mee wachten

• Bert vn der Kamp

Kijk eens op www.bkwatch.nl mischien wordt je daar wat wijzer.

Groetjes Bert

• Ton

Kin

Als je helemaal geen tik hoort kan het volgende aan de hand zijn.

Kijk naar de slinger aan de achterzijde van de klok, die slinger hangt aan een veertje. (slingerveertje)

De slinger moet de gaffel die halverwege zit meenemen. Een slinger wil daar wel eens uitgaan.

Dit kan het probleem zijn.

Als de slinger goed in de gaffel zit en je hoort nog geen tik, zal er waarschijnlijk verbust moeten worden omdat het uurwerk blijft “hangen”.

Als je in de buurt van Hoofddorp woont wil ik ook voor je kijken.

Ton

• kristoff

het beste is om ineens heel je klok (te laten) kuisen, olie geven en herstellen, dan loopt ze zo weer