ORFAC uurwerk te langzaam

• warrie

Hallo uurwerkherstellers,

ik heb een orfac-uurwerkje uit een zaans klokje gedemonteerd, gereinigd en verbust aan SLAGwerkzijde.

Tijdens proefdraaien liep het uurwerk veel te langzaam.

Daarna:

= ruiterje in de hoogste stand gezet, helpt onvoldoende.

= anker in de hoogste stand gezet. Nada.

Uurwerk verliest nu nog 10 min / 12 uur. Dat is erg veel.

De tandwielen van slag en gang zijn niet verwisseld. Past niet.

Wat kan ik nog doen? Slingerverlenger inkorten? Het nokje van de verlenger zit nog 8 mm onder de gaffel. Er is dus wat ruimte.

Al met al een vreemde zaak. Nooit eerder meegemaakt. De verhoudingen in een uurwerk kunnen niet zo maar veranderen.

Over de geschiedenis van het uurwerk is mij niets bekend.

Ziet één van jullie een oplossing.

Bij voorbaat dank!

Groet,

Warrie

• ducable

Probeer het eerst eens met een kortere slingerveer.Anker in de hoogste stand gezet?Wat bedoel je daar mee?Als je dat doet lopen de tanden onder je anker door.Hoort de slinger bij het uurwerk?

• warrie

Ducable,

het anker is in de hoogst mogelijke stand gezet. Daarmee bereik je dat de slinger een kleinere uitslag maakt en de frequentie dus hoger wordt. Het ankerrad moet nog wel voldoende energie kunnen overbrengen. M.a.w. de klok gaat sneller lopen. Staat het anker TE hoog dan lopen de tanden van het rad inderdaad onder het anker door.

Slingerlengte: ik weet niets van de klok. De slinger ziet er wel origineel uit: een ruiter voor een Zaanse klok.

Volgens opschrift op de platine moet de slingerlengte 15 cm zijn ( FHS 261-080 ). Ik lees over de lengte verschillende meningen. Van waaraf geldt die lengte? Vanaf de slingerveer of vanaf de wijzeras?

Een kortere slingerveer heb ik al gemonteerd. Helpt inderdaad een beetje

Heeft iemand nog meer ideeën? Alle opmerkingen zijn welkom

Mvg,

Warrie

• ducable

Warrie met aller respekt maar met je anker regel je niet het voor/achterlopen.Dit heeft alleen te maken met de vallen die je moet afstellen.Kortom als het anker goed is afgesteld kun je pas gaan kijken of je uurwerk goed loopt!Als je uurwerk op de juiste manier gerepareerd is zul je het op tijd lopen dus met de slingerlengte moeten regelen.Kom je er niet uit zul je toch met je uurwerk naar een vakman moeten gaan.

• warrie

Probleem opgelost!

Mij is duidelijk geworden dat de aanwezige slinger niet de originele is geweest. Na 1,5 cm inkorting begon het uurwerk iets te snel te lopen. Het ruitertje staat nog nagenoeg bovenin. Nu kan ik verder afregelen. Het ruitertje staat ook precies voor het venstertje van de Zaanse klok. Nu klopt alles.

Ook heb ik de voorste tap van het anker verbust. Minimale speling zorgde blijkbaar toch voor energieverlies. De tik is nu veel kractiger.

Ducable, bedankt voor je reacties. Inderdaad afregelen doe je niet met de het anker. Mijn uitgangspunt was dat alle onderdelen van het uurwerk origineel waren. Ik ging dus zoeken naar andere mogelijkheden.

Groet,

Warrie