vreemde klok

• henk lukassen

Hallo onlangs ben ik in bezit gekomen van een klok.deze is bijna geheel van hout het enige ijzer is

2 blokjes aan een arm die denk ik een slinger moet voorstellen zit boven op de klok heeft maar een

wijzer en 3 houten tandwielen ook maar een gewicht zit een ronde plaat in met allemaal stiftjes (soort

tandwiel) de blokjes kun je in groefjes hangen zo loopt hij harder of zachter.

wie vertelt mijn meer hierover

• peter

Hallo,

dit is een klok met een zg WAAG.

normaal is het echappement met een ankergang of spillegang(comtoise).

bij ankergang draait het ankerrad wanneer het anker(ingangsklauw) een tand vrijgeeft maar wordt door de uitgangsklauw weer opgevangen.Je hoort dan tik=tik.etc etc.Bij de WAAG is het principe hetzelfde ,door de draaing van de WAAG wordt een pen op het ankerrad vrijgegeven en weeropgevangen en weer vrijgegeven,tik=tik.

mvg.

• Peter

Henk,

Deze klok verkoopt Hobby klok kijk maar even op mijn website www,klokhus.nl daar vind je bij Nederland deze site.

Dit is een klok met een wijzer en een foliot met twee gewichtjes.

Groet Peter

• PP van der Meer

Dit soort klokken zijn altijd replica's van (boeren)klokken zoals men dacht dat ze er uitzagen voor de uitvinding van de slinger. Ze werden veel (en worden nog wel) verkocht als souvenir in Zwitserland en het Schwarzwald, of al bouwpakket/speelgoed. Ik heb er tweedehands een aantal gekocht en één nieuw. Het is me nog steeds niet gelukt er ook maar één goed aan het lopen te krijgen.