Hallo allemaal.
Ben in bezit van een kundo jaarpendule en zou deze graag eens schoonmaken ,nu is mijn vraag hoe ontspan ik de opwindveer.
Is dit mogelijk zonder aanschaf van speciaal gereedschap?
Met vriendelijke groeten,Martin.
Je kunt met de opwindsleutel de veer zodanig spannen dat de pal van het palrad loskomt en dan de pal oplichten, het palrad twee of drie tanden terug laten komen en de pal weer loslaten. Dit herhalen tot de veer helemaal ontspannen is. Let op dat de sleutel niet uit je vingers schiet want er zit nogal wat kracht op de veer van een jaarpendule, laat je de sleutel per ongeluk schieten heb je kans op een fikse tik op je vingers!
Succes,
Jan
Je kunt altijd een berichtje achterlaten op dit prikbord dan is er altijd wel iemand die je kan helpen een e-mailadres achterlaten is nogal link vind ik. Je kunt op dit prikbord ook even teruggaan naar 24-4-2010 daar staat van de hand van Ton de Bruijn, een expert op dit gebied, o.a. een handleiding om een torsieveertje van een jaarpendule te vervangen, erg leerzaam.
Als de Engelse taal geen bezwaar is kun je op Selexyz.nl het boekje “Anniverseryclock adjustment” van de hand van Mervyn Passmore bestellen kost 13 euro. Het ISBN nummer is: 0-907109-01-2
Kijk ook eens op: http://mb.nawcc.org/forumdisplay.php?f=15 daar kun je ook een hoop opsteken.
Succes,
Jan.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?