friese staartklok slaat te veel

• viola

hallo met viola,

mijn moeder heeft een friese staartklok met een gewicht er aan, maar het lukt ons niet om hem het goede aantal slagen te maken op het goede uur. als ik hem gelijk zet op 12 uur gaat het goed en hij slaat ook 1 slag op het halve uur, maar ga ik verder dan gaat het bij 2 uur mis en slaat hij 3 slagen ipv 2 en op het halve uur slaat hij dan 4 slagen. wie kan mij daarmee verder helpen.

mvg viola

• ducable

Ga er vanuit dat het om een grote originele fries gaat met 1 gewicht?De kap(di het bovenstuk waar de beelden op staan)kun je naar voren schuiven iets optillen en dan eraf halen.Als je voor de klok staat zie je aan de rechterkant de pilaren van het uurwerk.Tussen de vertikale pilaren zit een horizentale pilaar.Deze kun je scharnierend mhoor draaien.De klok zal dan gaan slaan.Als de wijzers op bv 6 uur staan til je de lichter net zo lang op tot de klok net zoveel uren slaat als de wijzers aangeven.an de klok dmv de wijzers weer op td zetten.Wel even wachten elk half uur tot de klok is uitgeslagen en dan pas verder draaien.Succes.Groet Peter(uurwerkmaker)

• martin

Hallo Viola,

Achter in de klok zit een schijf die de slagen “telt”. Daar op komt tijdens het slaan een pennetje wat de kuilen in de schijf aftast. Het pennetje zit misschien los of is verbogen. Breng de klok naar een goede uurwerkmaker die kan dat wel verhelpen. En als het goed is dan geeft de vakman er ook garantie op!! Als U in de buurt van Assen woont dan wil ik U wel helpen.

Met vriendelijke groeten Martin Meijer, uurwerkmaker 0593=526660.

• martin

Hoi Peter,

Het gaat er niet om of klok van slag is maar bij 2 uur pakt hij de volgende slag van half 3 erbij. Bij de volgende uitlichting, dat is dus om half 3, pakt hij de slag van half 3 en de slagen van drie uur. Zo slaat het apparaat dus op half 3 vier keer.

Zo'n klok moet maar bij een van ons langs komen, dan komt het wel goed!!

Groetjes Martin.

• ducable

Ok verkeerd begrepen dus!Dan is het idd verstandig een vakman ernaar te laten kijken.:D