Westminster helaas geen geluid

• WillemII

Dag,

Sinds kort ben ik in het bezit van een tweedehands bakregulateur met westminster slagwerk. Het uurwerk loopt goed, maar de klok slaat helaas niet. Wel kan ik het uur laten slaan, door rechtsboven iets aan een asje te draaien, waardoor een lange beugel omhoog gaat en een zaagtand naar beneden kan vallen.

Die lange beugel wordt elk kwartier iets opgetild, maar blijkbaar niet genoeg. ik weet niet of dat waar is en hoe je dat zou moeten verstellen.

Met de hand kan ik dus wel het hele uur laten luiden, maar niet de kwartieren. Hoe dat laatste werkt, daar snap ik helemaal niets van. Bestaat er ergens een handleiding, waarin duidelijk staat beschreven hoe het mechaniek werkt ? Of weet iemand hoe ik de klok weer aan het luiden krijg ?

Alvast bedankt voor een reactie.

Groet, Willem

• WillemII

• WillemII

• rudi2

ik denk dat de beugel links boven bij de hamers terug gezet moet worden

dus naar buiten bewegen

• WillemII

De blank-metalen beugel links achteraan staat al zover mogelijk naar links. Op de foto is dat misschien niet goed te zien, maar de hamers staan NIET klem.

En de linker-beugel staat zover mogelijk naar rechts.

Alle hamers kunnen vrij bewegen, als ze maar een opdracht zouden krijgen van het uurwerk.

Als ik de grote koperen beugel rechtsboven (aan de voorkant) ver genoeg omhoog til, dan gaat de boel draaien en gaat het uurwerk slaan.

(Dat zou niet kunnen als ik de hamers geblokkeerd had met die metalen beugels links- en rechtsachter).

Bedankt voor het meedenken.

• ducable

Het kan zijn dat de stuiting niet vrijgegeven wordt.Moeilijk dit zo te beoordelen.waar woon je?Kan evt wel even kijken wat het euvel is.Woon zelf in Apeldoorn.Het is een modern WM uurwerk dus dat kan nooit zo moeilijk zijn.Kan verschillende oorzaken hebben,uitlichter wordt niet hoog genoeg opgelicht zodat WM gedeelte niet kan spelen.Of algehele afstellingsfout.Je moet gewoon exact weten hoe dit uurwerk werkt om systematisch de fout op te zoeken.Dit is voor een vakman geen probleem.Zou zegen kom eens langs of zoek een collega klokkenmaker op.

• WillemII

Helaas weet ik niet wat een stuiting is. Weet iemand ergens een plaatje op internet met de juiste namen voor de diverse onderdelen ?

Ik heb wel een plaatje gevonden, waaruit ik begrijp dat de koperen beugel rechtsboven waarschijnlijk die “uitlichter” is.

In elk geval: als ik dat ding met de hand een beetje hoger optil (dan het uurwerk steeds automatisch doet), dan valt de zaag wèl en dan begint de klok netjes het hele uur te slaan.

Ik weet dat je het slagwerk stil kunt zetten, door aan de achterkant met een schuif de hamers klem te zetten. Een botte manier vind ik dat.

Ik had verwacht dat er aan de voorkant misschien een fijnzinniger oplossing bestond om het slagwerk tot zwijgen te brengen, maar uit het antwoord van Ducable begrijp ik eigenlijk, dat er geen apart slim dimmertje bestaat.

Apeldoorn is een optie. Dat is niet zo ver van Deventer … ;)

(In de Gouden Gids vind ik drie klokkenmakers in Apeldoorn, maar helaas geen Van de Kabel :( )

• ducable

Kijk eens bij van Vessem.:D

• WillemII

Yes. Bij de horloges en zo.

A.s. vrijdagmiddag rij ik op en neer naar Lunteren. Komt 't uit als ik eind van de middag langskom ?

Ik neem aan, dat alleen het uurwerk genoeg is - niet de hele kast.

Groet, Willem

P.S. Dat snoertje is toch wel geaard ?

• ducable

Ha ha,snoertje is idd geaard!:D.Ben zelf pas om half 10 savonds thuis.Bel ff met 0621626686 om te zeggen hoelaat je wil komen dan is er wel iemand thuis.