duitse klok

• Johan

Hallo, klokken verzamelaars ik heb een klok uit duitsland denk ik? ik had graag een foto ingevoegt maar weet niet hoe het gaat, het gaat om het volgende boven in de wijzerplaat is een monnik die knikt om 6/12/18 uur 2 min. lang op drie bellen, graag info kan foto`s mailen.

mvg Johan

• Manu

Hallo Johan ,

Eén foto zegt meer dan duizend woorden ;-)

Het eerste onderwerp op de startpagina is een ‘sticky’ handleiding om foto's op

dit forum te plaatsen .

Succes , Manu .

• Johan

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DILFWK3Z.jpg

• PP van der Meer

Dit is een Schwarzwaldklok, de platines van het uurwerk waartussen de raderen draaien zullen van (beuken)hout zijn. Het bekendste voorbeeld is de zogenaamde appelklok (zo genoemd omdat op de wijzerplaat, op de plek waar bij jou de monnik zit) een paar Pioenrozen, in het Duits Apfelrosen, geschilderd zijn. Jouw klok wordt in het Duits ‘Kapuzineruhr’ genoemd. De Kapucijners waren een bepaalde monniksorde. Als de klok echt is, zal hij waarschijnlijk van tussen 1800 en 1850 stammen, maar er schijnen behoorlijk wat appelklokken later tot Kapuzineruhr verbouwd te zijn. Ik verzamel appelklokken en ben er nog nooit een tegengekomen. Als je hem wilt verkopen zou ik graag weten wat je ervoor wilt hebben.

• Johan

Bedank voor de info, de klok is helaas niet te koop komt uit een erfenis maar ben wel benieuwd wat de waarde +- is hij loopt en slaat prima zijn wel nieuwe gewichten aangekomen, de oude gewichten heb ik ook nog die waren tezwaar voor het uurwerk.

mvg. Johan

• Johan

http://www.mijnalbum.nl/Album=FYMYM3Q4

• Henk

Hallo Johan.

Ik heb zelf diverse duitse klokken mijn grootvader kwam uit het zwart-woud in zuid-duitsland en hij werkte in de Junghans klokken frabriek,

vandaar ook mijn intresse in de duitse klokken.

Ik ben heel benieuwd naar jou klok en zou graag wat foto's van je ontvangen graag ook van het uurwerk/mechanisme.

Alvast bedankt.

gr Henk